گل فشان پیرگل خاش

گل فشان پیرگل خاش

نقد و بررسی

توضیحات

گل فشان پیرگل

تپه گل‌افشان پیرگل در ۷۶ کیلومتری جنوب شهر خاش قرار دارد، پیرگل با یک مخروط اصلی با ارتفاع ۱٬۶۶۷ متر بالاتر از سطح دریا و ارتفاع نسبی ۱۲۷ متر بین حصار کوه‌ های تفتان نمونه‌ای بی‌بدیل از از جاهای دیدنی استان سیستان و بلوچستان است.

منطقه اطراف گل فشان پیر گل دارای خاک زرد و عاری از هرگونه پوشش گیاهی است در قسمت بالای تپه ماهورها تعداد زیادی مخروط قدیمی و خاموش وجود دارد که بعد از چند سال ، فعالیت دهانه آن مسدود شده و دهانه های جدید بوجود آمده است و گل تازه به رنگ خاکستری از آن خارج می شود. جنس رسوبات گلفشان رس و مارن است که پس از خشک شدن به رنگ زرد روشن تبدیل می شود. آب خروجی از این گل افشان کاملا شور و گل آن تقریبا رقیق است. مقدار گاز خروجی آن نسبتا کم و از نوع گاز دی اکسید کربن می باشد. گل این چشمه خواص درمانی دارد و یکی از بهترین مکان‌ ها برای گل درمانی است.در حال حاضر مراجعه کنندگان آن کسانی هستند که ناراحتی پوستی و روماتیسمی دارند.

در دنیا از گل آماده‌ای که از گل‌فشان‌ها بیرون می‌آید و محتوی تورب، گل‌های مواد نفتی، گوگرد و… است، استفاده‌های درمانی متنوعی می‌شود زیرا این گل‌ها دارای ترکیبات ارگانیک و غیرارگانیک بوده و با توجه به مطالعات تجربی که روی حیوانات مختلف صورت گرفته، هیچ‌گونه ماده سمی در گل‌فشان‌ها مشاهده نشده و در عین حال اثبات شده است که در درمان بیماری‌هایی نظیر دردهای مفاصل و ستون فقرات، سفتی مفاصل، بیماری‌های عصبی، تنگی عروق و انقباض‌های عضلانی و بیماری‌های زنان و… بسیار سودمند هستند.

روش‌های استفاده از آن بیشتر به‌صورت اماله، تزریق، استحمام، شست‌وشو، کمپرس گرم و… است. برای رفتن به این گل‌فشان باید از راه سختی بگذرید. همراه داشتن آب اضافی را فراموش نکنید. در ضمن اگر می‌خواهید درون آن بپرید حتما عینک شنا همراه داشته باشید تا گل درون چشمتان نرود. این گل فشان از معدود گل‌فشان‌های دنیاست که دور از ساحل قرار دارد. به همین دلیل به بعد از گل‌تنی نباید به فکر شست‌وشوی خود باشید.

منبع : visitiran.ir/fa