کلیسای مسروپ مقدس اراک

کلیسای مسروپ مقدس اراک

نقد و بررسی

توضیحات

 در محله‌ای قدیمی و ارمنی‌نشین، از شهر اراک، در انتهای خیابان دکتر نیسانیان (چمران)، کلیسای مسروپ مقدس قرار دارد.

 کلیسا معمولاً در روزهای یکشنبه، برای انجام نیایش، و در اعیاد خاص ارامنه، باز است؛ و علاوه بر ارامنه ای که در طول ساعات باز بودن کلیسا، به آن‌جا می‌روند، گردشگران هم‌ می‌توانند، از کلیسا بازدید نمایند.

 کلیسای مسروپ دارای چهار بخش مدرسه، تالار اجتماعات، منزل کشیش و ساختمان اصلی است. در ابتدای ورود، با حیاط بزرگی مواجه می‌شویم؛ بنای کلیسا، در سمت چپ حیاط، و یک صلیب بزرگ، در بالای قبور شهدا، در سمت راست حیاط قرار دارد، که به منظور گرامی‌داشت یاد و نام شهدای ارامنه، در جنگ تحمیلی است.

 از اولین چیزهایی که در بدو ورود به ساختمان اصلی کلیسا، نظرمان را جلب می‌کند، تصویر مریم مقدس و فرزندش حضرت عیسی مسیح (ع)، به همراه صلیبی در بالای تصویر آن‌ها، در محراب است. محرابی ایوان مانند، که داخل طاق ساده و بزرگی ایجاد شده، و حدود یک متر از کف کلیسا بلندتر است.

کلیسای مستطیل‌شکل مسروپ مقدس، مانند اغلب کلیساها، علاوه بر محراب، دارای دو اتاق جانبی در مجاورت آن، و بخش مردم‌نشین است.

در فضای اصلی تالار اجتماعات این کلیسا، محل‌هایی برای غسل تعمید و روشن كردن شمع كه معمولا در آیین‌های مذهبی ارامنه استفاده می‌شود، پیش‌بینی شده است.

در چهار جهت بنای کلیسا، نورگیرهای متعددی دیده می‌شود، که شیشه‌های رنگی دارند. کلیسا، دارای دو ورودی، در قسمت‌های جنوبی و غربی است.

 برج ناقوس‌خانه کلیسا هم، در جلوی ورودی غربی است. همچنین ناقوس کلیسا در جشن‌های ملی هم‌چون دهه فجر نیز، به صدا درمی‌آید.

سقف کلیسا گنبدی شکل است و با قوس‌هایی، به یکدیگر و به دیوارهای جانبی وصل شده‌اند. تمام این بنا، بر روی چهار ستون هشت ضلعی تکیه دارد. جالب است بدانید برای استحکام بنا نیز، از تیرهای چوبی در داخل دیوارها، استفاده کرده‌اند.

 نمای بیرونی کلیسا، با آجر سفال تزیین شده است و این بنای دوره قاجار، توسط ارامنه‌ای ساخته شده است که آن زمان به لحاظ اقتصادی در شرایط مطلوبی بوده‌اند.

متنی که به زبان ارمنی بر روی سنگ‌نوشته سردر ورودی کلیسا نوشته شده حکایت از آن دارد که این بنا به سال 1914 میلادی و با کمک ارامنه کزاز، کمره، هفت جامپلق و بور ساخته شده است.