چشمه آبگرم دهلران

چشمه آبگرم دهلران

نقد و بررسی

توضیحات

چشمه آبگرم دهلران

چشمه‌های آبگرم دهلران شامل چشمه‌های آبگرم و استخرهای لجن است که با دمای حدود 50 درجه سانتی‎گراد، یکی از مقاصد گردشگری سلامت در استان ایلام به شمار می‌آید.

این چشمه‌های طبیعی در فاصله سه کیلومتری شهر دهلران، در دامنه «سیاه کوه» و نزدیک به غار خفاش قرار دارد. از جمله ویژگی منحصربه ‎فرد آب این چشمه‌ها این است که با انعکاس نور خورشید به صورت هفت رنگ به چشم می‎آیند. به سبب داشتن همین ویژگی است که چشمه‌های آبگرم دهلران از جمله نادرترین پدیده‎‌های طبیعی کشور به حساب می‌آیند.

همه ساله گردشگران بسیاری برای درمان دردهای مفصلی و رماتیسم، انواع زخم ها و کوفتگی عضلات از این آب شفابخش استفاده می‎کنند.

چشمه‌های آبگرم دهلران از انواع فسیلی هستند. یعنی در اثر ‏فعل و انفعالات منابع نفت و گاز در منطقه به وجود آمده‌اند.‏ این چشمه ها از دو رشته اصلی سرچشمه می ‎گیرند و پس از تلاقی به یکدیگر، رودخانه ای از ‏آب با دمای بالا به همراه مواد معدنی جاری می شود.‏

دسترسی به چشمه‌های دهلران بسیار ساده است و از دو راه امکان‎پذیر می ‎شود. اصلی‎ترین راه ارتباطی این چشمه‌ها از طریق راه آسفالته شهر دهلران به چشمه‌هاست که در غرب این شهر قرار دارد و دسترسی به چشمه‌های آب گرم و همچنین «غار خفاش» را فراهم می‎سازد.

راه دوم راهی فرعی و خاکی، اما ماجراجویانه و هیجان‎انگیزتر است. چرا که با عبور از آن می‎توان چشمه‌های قیر را هم دید.

منبع : visitiran.ir/fa