پارک ملی تندوره درگز

پارک ملی تندوره درگز

نقد و بررسی

توضیحات

پارک ملی تندوره

این عرصه طبیعی با وسعت تقریبی 37800 هکتار در 30 کیلومتری جنوب غربی  شهر درگز واقع شده و در حوزه آبریز هریرود و کشف‌رود و زیرحوزه رودخانه درونگر قرار دارد،  این پارک به سبب وجود گونه های نادر گیاهی و جانوری و مناظر بی نظیر طبیعی و  از جهت زیستگاه های منحصر به فرد جغرافیایی از اعتبار بین المللی ویژه ای برخوردار است. منطقه ای است کوهستانی با صخره ها و تپه ماهورهای بسیار و دره های عمیق و شیب دار بوده و یکی از بهترین زیستگاه های جانوران می باشد.

پوشش گیاهی پارک ملی تندوره از انواع علفی، بوته ای، درختان و درختچه ها تشکیل شده است. این پارک علاوه بر داشتن چشم اندازها و مناظر بی نهایت زیبا و استثنایی از نظر منابع حیات وحش نیز غنی است. به سبب اختلاف ارتفاع و پستی و بلندی های فراوان میزان درجه حرارت در نقاط مختلف آن متفاوت است به ویژه ارتفاعات جنوبی و غربی پارک دارای اقلیمی استپی سرد است.

میزان بارندگی سالانه‌اش حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر و توزیع بارندگی در فصول مختلف بسیار متفاوت است. درجه حرارت در زمستان تا ۲۰- درجه می‌رسد و حداقل ۴ ماه از سال در این منطقه برف وجود دارد. بیشتر حجم باران در فصل بهار رخ می‌دهد. آبدهی چشمه‌های منطقه چشمگیر نبوده و تنها چشمه‌های چهل‌میر و چرلاق به طور نسبی دارای آبدهی بیشتری در مقایسه با سایر چشمه‌ها هستند.

پارک تندوره از لحاظ منابع آب فقیر و فاقد رودخانه یا منابع آب دائمی است و تامین آب آشامیدنی وحوش از رودخانه نهر مانندی دریکی از دره ها و تعدادی چشمه ممکن شده است. از مهم ترین دره های (زو) پارک تندوره می توان به چهلمیر، تیوان، شوی، زولی، بابانستان، اشاره نمود. تندوره محل تداخل زندگی سه نژاد از قوچ و میش های اوریال از جمله ارویال ایران یا اوریال کوپه داغ، اوریال ماوراء خزر و بالاخره اوریال افغان می باشد. از مهم ترین گونه های جانوری پارک تندوره می توان از کل و بز، پلنگ، گربه پالاس، گربه جنگلی، گراز یا خوک وحشی، گرگ، شغال، روباه، خرگوش، تشی، انواع پرندگان شکاری و غیره یاد کرد و با توجه به پتانسیل های زیستی موجود ، پارک ملی تندوره بهشت پلنگ های ایرانی محسوب می شود.

راه دسترسی به پارک ملی تندوره مسیر قوچان – درگز است که از سه نقطه می‌توان به پارک دسترسی پیدا کرد.

  1. قریه اینچه کیکانلو (واقع بر سر راه درگز – قوچان) تا پاسگاه شکر آب (جنوب پارک) ۱۰ کیلومتر
  2. از درگز تا پاسگاه چهلمیر (شرق پارک) ۳۰ کیلومتر
  3. از نوخندان تا زیارتگاه بابانستان (شمال پارک) ۱۲ کیلومتر

منبع : visitiran.ir/fa