موزه هگمتانه همدان

موزه هگمتانه همدان

نقد و بررسی

توضیحات

موزه هگمتانه

موزه تاریخی هگمتانه در دامنه های شرقی زاگرس مرکزی و در مرکز شهر همدان قرار گرفته است. این تپه به شکل بیضوی در امتداد شمال غربی-جنوب شرقی بیش از هزار متر طول، پانصد متر عرض و در حدود پنجاه هکتار وسعت دارد. بیشترین بلندی آن نسبت به زمین های اطراف حدود بیست متر است و زیر ساخت طبیعی این محوطه ی عظیم باستانی را پشته ای صخره ای از سنگ های خاکستری رنگ تشکیل می دهد. این تپه به عنوان یکی از مهم ترین تپه های باستانی ایران، محل اختلاف نظر باستان شناسان بوده است و همواره در رابطه با محل هگمتانه باستانی (پایتخت مادها) مورخین، سیاحان و جغرافی دانان اختلاف دیدگاه داشته اند. تناقض در مورد چگونگی احداث و نام بنیان گذار شهر اکباتان ( در یونان باستان به هگمتانه اکباتان می گفتند) هم در میان مورخان یونانی دیده می شود و هم در میان مورخان اسلامی این اختلاف نظر پابرجاست.

موزه هگمتانه با مساحتی بالغ بر ششصد متر مربع در مرکز این محوطه ی باستانی قرار دارد. این ساختمان در دهه  ی بیست خورشیدی یک مدرسه  شش کلاسه بود که به دلیل گسترش کاووش ها و کشفیات در منطقه به سال 1350 خورشیدی تغییر کاربری داد و در اختیار مرکز باستان شناسی قرار گرفت و در سال 1372 خورشیدی با انجام پروژه های مرمتی و عمرانی مدرسه رسماً به موزه هگمتانه تبدیل شد و امروزه دارای یک سالن اصلی و دو راهرو است. این موزه دارای دو بخش تاریخی و اسلامی است که بخش تاریخی در راهروی غربی و بخش اسلامی در راهروی شرقی موزه نمایش داده می شود. آثاری که در هر دو بخش نگهداری می شود عمدتاً مربوط به کاووش هایی است که در تپه باستانی هگمتانه انجام شده است.

تعداد آثار موزه هگمتانه بالغ بر دویست شی است و قدیمی ترین اثری که در موزه نگهداری می شود ظرف سفالی بزرگی است که قدمت آن به پنج هزار سال قبل از میلاد باز می گردد. از مجموعه هایی که در موزه نگهداری می شود می توان به مجموعه آثار سفالی (به شکل خمره های بزرگ که کاربری نگهداری آذوقه را در گذشته داشته-اند)، سنگی، استخوانی، فلزی، تابوت های سنگی و سفالی مربوط به دوره ی تاریخی اشکانی، انواع سنگ قبرهای دوران اسلامی با خطوط کوفی، ثلث و نستعلیق، خمره ها و سنگ   های زینتی مربوط به دوران تاریخی اسلامی، پایه ستون هایی از کاخ های تمدن هخامنشی، مُهرهای سنگی و شیشه ای، سر گاو سفالی از دوره ی هخامنشیان و بسیار آثار ارزشمند دیگر اشاره کرد.

منبع : visitiran.ir/fa