موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران

نقد و بررسی

توضیحات

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه‌ هنرهای معاصر یکی از غنی‌ترین موزه‌ های هنری ایران است که در زمان ساخت خود و جمع‌ آوری اولیه آثار، یکی از نمونه‌ های مثال‌ زدنی در دنیا بوده است و هنوز هم حرف‌ های زیادی برای گفتن دارد.

موزه هنرهای معاصر را در خیابان کارگر شمالی و غرب پارک لاله جستجو کنید. این موزه گذشته از معماری چشم‌نواز و هنرمندانه‌اش، مالک آثار بزرگان هنر جهان است. نمایشگاه‌ های موقت فراوانی نیز در گالری‌ های آن برگزار می‌ شود و هنردوستان همیشه بهانه‌ ای برای بازدید از این موزه دارند.

موزه هنرهای معاصر تهران سال ۱۳۵۶ افتتاح شد. معماری آن با الهام از بادگیر های کویری ایران طراحی شده و از آثار معماری کم‌ نظیر در کشور به‌ شمار می‌ رود. مساحت موزه حدود ۵ هزار متر مربع است. در کنار آن باغی قرار گرفته است که تندیس‌های ارزشمندی در دل خود جا داده و در مجموع ۳ هزار و ۵۰۰ متر وسعت دارد.

در طراحی موزه هنرهای معاصر تهران عناصر معماری سنتی مانند هشتی، گذرگاه و چهارسو در نظر گرفته شده است. با این همه با بنایی سنتی روبه‌رو نمی‌ شوید؛ بلکه متوجه می‌ شوید که نگاه مدرنی در پس طراحی آن وجود داشته است. پس از ورود به موزه و گذر از هشتی، وارد مسیر مارپیچی می‌ شوید که با شیب ملایم شما را به گالری‌ها می‌رساند. این موزه ۹ گالری دارد  و در ۶ گالری آن نمایشگاه‌ های موقت برگزار می‌ شود. در قاره‌ آسیا موزه‌ دیگری وجود ندارد که چنین مجموعه‌ کاملی از آثار نقاشی هنرمندان بزرگ دنیا داشته باشد، به‌ویژه آثار هنری اکسپرسیونیسم انتزاعی که مجموعه‌ بسیار کاملی دارد.

بیشتر نقاشی‌های موزه هنرهای معاصر مربوط به دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی هستند. از میان آثار بی‌نظیر این موزه به نقاشی‌هایی از پیکاسو، رنوار، وارهول و گوگن اشاره می‌ کنیم. سال ۱۳۸۴ بود که پس از سال‌های طولانی آثار ارزشمند موزه به نمایش عمومی درآمد.

بعد از دیدن گالری‌ها، می‌شود در کافه‌ رستوران موزه استراحت کرد. این موزه مجموعه عکس، سینماتک و کتابخانه هم دارد. در باغ مجسمه‌ موزه، تندیس‌های تماشایی و با ارزشی وجود دارد که می‌ توان آن‌ها را از دور تماشا کرد.

از موزه هنرهای معاصر که بیرون بروید، با کمتر از ده دقیقه پیاده‌روی در دل پارک لاله، به موزه فرش ایران می‌ رسید که در خیابان فاطمی قرار گرفته است. در این موزه ۱۵۰ قطعه فرش در نمایشگاهی دائمی به نمایش گذاشته شده است و به‌ غیر از دوشنبه‌ ها هر روز می‌ توان از آن دیدن کرد. معماری بنای موزه نیز دیدنی‌ ست. پس از بازدید موزه، گردش در پارک لاله و لذت بردن از طبیعت آن خالی از لطف نیست.

منبع : visitiran.ir/fa