موزه هفت تپه

موزه هفت تپه

نقد و بررسی

توضیحات

موزه هفت تپه

شوش از قدیمی‌ ترین سکونتگاه‌های دنیا به‌ شمار می‌ رود و با آثار جهانی مثل معبد چغازنبیل و کاخ آپادانا زبانزد جهانیان است. از جاذبه‌ های باستانی شوش، محوطه هفت‌ تپه است، محوطه‌ ای که در آن موزه‌ ای دیدنی به همین نام وجود دارد.

در فصل دوم حفاری هفت‌ تپه با توجه به کثرت و اهمیت آثار به‌ دست‌ آمده نیاز به ساخت موزه‌ ای محلی در جوار محوطه‌ تاریخی مطرح شد که که کارکرد این مرکز پژوهشی را داشته باشد. به این ترتیب عملیات ساختمانی موزه در یک طبقه در بهار سال 1349 آغاز و با اتمام عملیات موزه در اردیبهشت ماه سال 1352 افتتاح شد. با شروع جنگ تحمیلی در سال 1359 این موزه تعطیل شد و بخشی از اشیای آن به تهران انتقال یافت. پس از انجام تعمیرات موزه حدود ۲۰ سال بعد در اسفند ماه سال 1380 این مکان به‌ عنوان موزه و نمایشگاه آثار مطالعاتی پروژه‌ های هفت تپه و چغازنبیل مجدداً بازگشایی شد.

ساختمان موزه مجهز به سالن‌ های نمایشگاهی، کتابخانه، آزمایشگاه، مرکز کامپیوتر، سالن ترسیم سفال و انبار اشیاء و کارگاه مرمت و لابراتوار عکاسی است. کاوش‌ های باستانشناسی هفت تپه از نظر کشف متون کتیبه‌دار یکی از حفاری‌ های نادری است که در کشور ما انجام شده است. حفاری‌ های هفت‌ تپه تا کنون چند کتیبه سنگی بزرگ متجاوز از هزاران گل نوشته را با ته‌ خط میخی و زبان اکدی عرضه کرده است. در این موزه فقط اشیاء و آثاری که از هفت‌ تپه کشف شده به نمایش گذاشته می‌ شود.

برخی از این اشیاء شامل گل‌ نوشته و کتیبه‌ های سنگی به خط میخی و زبان اکدی، مهر های سنگی و گلی، ظروف سفالی مانند کوزه‌ های کف‌گرد و نوک‌تیز، ساغر های پایه‌ دار و خمره‌ ها، اشیای تزیینی مانند گردنبند هایی از جنس سنگ‌ های نیمه‌ قیمتی همچون عقیق و سنگ سلیمان، دکمه‌ های تزیینی با اشکال دایره و چهارگوش از جنس استخوان، پلاک‌ های منقوش از جنس مفرغ یا قیر طبیعی، موزاییک‌ هایی با نقوش هندسی، سردیس‌ های گلی از مرد و زن ایلامی، ابزارآلاتی نظیر اسکنه، مغار و تبر و پیکرک‌ های سفالی انسان می‌ شود.  موزه به جز ایام تعطیل از ساعت 5/8 تا 4 بعد از ظهر برای عموم مردم باز است.

منبع : visitiran.ir/fa