موزه شهر سوخته

موزه شهر سوخته

نقد و بررسی

توضیحات

موزه شهر سوخته

شهر سوخته دولت شهری باستانی با قدمت 5 هزار ساله است که قدمت آن به عصر برنز می رسد. این منطقه پیشاتاریخی بسیار حائز اهمیت، در 60 کیلومتری جنوب شرقی زابل و شش کیلومتری قلعه رستم در غرب جاده زابل به زاهدان واقع شده است که یکی از پیشرفته‌ ترین شهرهای باستانی جهان به شمار می‌ آید و در سال 1393 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بقایای این شهر باستانی 280 هکتار وسعت دارد.

موزه‌ شهر سوخته واقع در۵۶ کیلومتری زابل-زاهدان یک موزه کاملا تخصصی است که در زمینی به مساحت 20 هکتار مقابل شهر سوخته است که در سال 1382 گشایش یافت و شامل بخش‌ های اداری، پژوهشی، سالن پذیرایی، سالن آمفی تئاتر، موزه و کتابخانه است. در این موزه منطقه‌ ای می‌ توان آثاری از یافته‌ های باستان شناسی کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را مشاهده کرد. این موزه از سه قسمت تشکیل شده است که در بخش باستان شناسی اطلاعاتی شامل مشخصات سایت، محوطه باستانی شهر سوخته، کوه خواجه، دهانه غلامان، اسپیدژ، جیرفت، جنوب خراسان و سایر آثار باستانی– تاریخی منطقه جنوب شرق برای بازدید علاقه‌مندان جمع آوری شده است.

بسیاری از اشیاء مکشوفه از شهر سوخته همچون مهره‌ها، اشیای سفالی و سنگی، نمونه بازسازی شده گور های پیدا شده با اسکلت، پیکرک‌ ها و غیره در موزه شهر سوخته در معرض دید پژوهشگران و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ قرار گرفته است تا آنها این شهر را بیشتر و بهتر بشناسند. در بخش مردم شناسی در رابطه با مناطق سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان مضامینی چون ادبیات شفاهی، مشاهیر، فرهنگ و آداب و رسوم، لباس، خوراک، صنایع دستی و … معرفی می‌ شود. در بخش همکف رمپ، بوم شناسی سیستان و بلوچستان و منطقه جنوب شرق کشور معرفی می‌ شود به همین منظور ویترین‌ هایی برای نمایش تاکسی درمی از گونه‌های حیوانی و گیاهی منطقه در کنار آکواریوم بزرگی (آبزیان آب شور استان) تعبیه شده است. این بخش، جزو بخش‌ های جذاب موزه برای کودکان و نوجوانان است.

بیرون ساختمان به مساحت سه هکتار محوطه سازی شده است که مجموعه ای از ۲۰  آلاچیق , بلوک زنی و مسیر دستیابی آسان, پارکینگ عمومی و مسقف, فضای سبز، پارک بازی و لوازم ورزشی و سرویس بهداشتی عمومی را پوشش می دهد.

منبع : visitiran.ir/fa