موزه‌ دریا و دریانوردی خلیج فارس

موزه‌ دریا و دریانوردی خلیج فارس

نقد و بررسی

توضیحات

موزه‌ دریا و دریانوردی خلیج فارس

موزه‌ دریا و دریانوردی بوشهر امروزه به‌ عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌ های گردشگری واقع در محله‌ سبزآباد بندر بوشهر است. موزه شامل ساختمان کنسولگری و عمارت کلاه فرنگی است که درآن غرفه‌ های مختلف ادوات و تجهیزات نظامی و نیروی دریایی به‌ نمایش درآمده است. این موزه در سال 1387خورشیدی آغاز به‌کار کرد.

هسته‌ اولیه‌ بنا متعلق به‌ دوران قاجار است مصالح مورد استفاده در آن از قطعات سنگ مرجانی است و در معماری داخلی بنا از کاشی‌ کاری‌های مختص ایرانی با طرح‌ های متنوع هندسی و اشکال اسلیمی استفاده شده است. عمارت کلاه‌فرنگی در سال 1858 میلادی (1237 خورشیدی) به‌ عنوان مقر تابستانی نمایندگی انگلیس در منطقه‌ سبزآباد بوشهر تاسیس و بعدها به‌ مقر دائمی سرکنسولگری انگلستان در این شهر تبدیل شد.

این موزه تا پایان جنگ جهانی دوم در اختیار دولت انگلیس بود تا آنکه در سال 1946 میلادی برابر با سال 1325 خورشیدی بعد از انتقال نمایندگی انگلیس به بحرین، این عمارت به دولت ایران تحویل داده شد و در اختیار نیروی دریایی ایران قرار گرفت. در بنای تاریخی عمارت کلاه‌ فرنگی در ویترین‌ های مختلف ادوات و تجهیزات نظامی و نیروی دریای از قبیل ماکت‌ های لنج، تجهیزات پزشکی و بهداشتی، کشتی‌ های نظامی، تابلو آموزش گروه‌ های دریایی، نقشه‌ های تاریخی، ماشین‌ های تایپ لاتین و فارسی قدیم مورد استفاده در کشتی، قطب نماها، دوربین های دریایی و دید در شب، ظروف سربازان و کارمندان نیروی دریایی، اسناد و مدارک مختلف همچون عملیات‌ های نیروی دریایی از جمله عملیات مروارید، انواع سنگ‌ ها، صدف‌ ها و موجودات دریایی همچنین زندگینامه‌ شهیدان نیروی دریایی در دوران دفاع‌ مقدس در موزه نگهداری و به‌ نمایش گذاشته می‌ شود.

در محوطه‌ بیرونی عمارت کلاه فرنگی نیز انواع قایق‌ های جنگی و نظامی، زیر دریایی‌ ها، شناور های مجهز به تجهیزات نظامی که در دوران دفاع مقدس به‌ دست مهندسان ایرانی طراحی و ساخته شده همچنین کشتی پرسپولیس با قدمت 110 سال که هدیه‌ آلمان‌ها به ناصرالدین شاه است و به‌ عنوان نخستین ناو جنگی ایران شناخته می‌ شود در موزه به‌ نمایش گذاشته شده است. همچنین این امکان برای بازدیدکنندگان فراهم شده تا در اتاقی ویژه، بتوانند فیلم از آب بیرون آمدن کشتی پرسپولیس، در دو ماه را تماشا کنند. این موزه با دارای مساحت هشت هکتاری است و از مناظر طبیعی و چشم نواز برخوردار است.

منبع : visitiran.ir/fa