موزه آب یزد

موزه آب یزد

نقد و بررسی

توضیحات

موزه آب

 یکی از ارزشمند‎ترین آثار معماری و در حال حاضر موزه ای بی نظیر در دنیا، «موزه آب» در شهر یزد است. آب در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه ای دارد به ویژه در مناطق کویری که سخت به دست می آید از این رو محل زندگی را آبادی می نامند که نشان از پیوند نزدیک جریان زندگی با وجود داشتن آب است.

از ویژگی های موزه آب که در شهر یزد واقع شده  بنای تاریخی آن است که این بنا در پنج طبقه  وبا  گذشتن یک رشته کاریز صدها ساله از میان آن طراحی شده است. در پشت بام این خانه چاه­خانه‎ای قرار دارد که به وسیله ی چرخ ‎چاه از آن آب می کشیدند و آب  انبار خانه را که در طبقه ی‎ همکف قرار داشت پر می کردند.

در حال حاضر در این موزه اشیاء تاریخی از وسایل مرتبط با کندن کاریز (قنات)نظیر ابزار و دستگاه های اندازه ‎گیری حجم آب، وسایل تأمین روشنایی در قنات ها، اسناد و مدارک خرید و فروش آب، کتابچه میر‎اب‎ها و اسناد پخش آب، ظروف نگهداری و حمل آب و بسیاری از لوازم و اشیای ارزشمند دیگر تا اسناد و مدارک برخی از قنات های اصلی یزد نگهداری می ‎شود.

این ساختمان به درخواست یکی از بازرگانان عصر قاجاریه در سال 1266 خورشیدی ساخته شد. معماری شگفت ‎آور این بنا از ساختارهای معماری اصیل و سنتی کویر پیروی می­ کند و الگوهای مردم­داری و فرهنگ زندگی ساکنین آن در گذشته کاملاً در طرح و اجرای آن رعایت شده است.

مصالح به کار رفته در این بنای تاریخی عمدتاً از خشت، گل، آجر، کاه، گچ و چوب است و گچ­بری­ های منحصر به فردی در سازه ی بنا به کار رفته است. این مصالح پیوند خورده با معماری اصیل مناطق مرکزی ایران است که عموماً اقلیم خشک بیابانی و نیمه بیابانی داشته و این مصالح تاثیر بسزایی در تطابق با زندگی مردم با اقلیم منطقه دارد.

منبع : visitiran.ir/fa