قره کلیسا یا کلیسای تادئوس مقدس

قره کلیسا یا کلیسای تادئوس مقدس

نقد و بررسی

توضیحات

قدیمی‌ترین کلیسای ارامنه جهان

قره کلیسا در  آذربایجان غربی و ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده‌ است. قره کلیسا اولین کلیسای جهان است و بر روی مقبره طادی مقدس بنا شده، این بنا در تیرماه ۱۳۸۷ خورشیدی به ‌عنوان نهمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. با ایران نیهون همراه شوید.

قره کلیسا

نام این کلیسا در زبان ارمنی کلیسای مقدس تادئوس (قره کلیسا) است، تادئوس مقدس از حواریون مسیحی بود و در سال ۶۶ بعد از میلاد مسیح تادئوس همراه با دختر پادشاه و چند نفر از افرادی که به دین مسیحیت روی آورده بودند به دستور پادشاه آن زمان کشور ارمنستان شکنجه شدند و زیر شکنجه کشته شدند.

تادئوس مقدس

در سال ۴۳ میلادی دو شخص به نام تاتائوس و بارتقیموس برای ترویج آیین مسیحیت از بخش شمال غربی ایران وارد می شوند، در آن زمان اشکانیان در ایران حکومت می کردند و بسیاری از مردم زرتشتی بودند و بسیاری نیز به آیین مهر روی آورده بودند. پس از دعوت شاگردان مسیح به این آیین در ایران سه هزار و پانصد نفر مسیحیت را می پذیرند که از جمله آنان سانتروک یا سنادوک پادشاه ارمنیان به همراه دخترش ساندوخت بودند، پس از مدتی کوتاه، پادشاه از ایمان به مسیح روی گردان می شود و دستور می دهد که تمام افرادی که به این دین روی آورده اند را بکشند و حتی ساندوک دخترش را نیز در این راستا از دم تیغ می گذراند.

ساخت کلیسا

این کلیسا در اوایل دوران مسیحیت ساخته شد و گمان می رود که ساخت بنای اولیه در قرن چهام میلادی صورت گرفته باشد، از جزییات معماری این کلیسا (قره کلیسا) اطلاعاتی موجود نیست. در طول دوران مختلف به علت جنگ های بسیار کلیسا دچار آسیب های زیادی شده که اصلی ترین آن ها پس از حمله چنگیز مغول در سال ۱۲۳۰ میلادی بود که موجب شد بیشتر قسمت های کلیسا تخریب بشود ولی بعدها در زمان فرمانروایی هلاکو خان، کلیسا توسط خواجه نصیرالدین توسی مجددا ساخته شد.

اولین کلیسای مسیحیت

کلیسای تاتائوس (قره کلیسا) نخستین کلیسایی است که توسط مبشرین مسیح در دنیا ساخته شده و مسیحیان ارمنی هر سال در هفته آخر تیر و هفته اول مردادماه که مصادف با شهادت تاتائوس است، مراسم خاصی در این کلیسا برپا می دارند که در حین انجام مراسم از ورود سایرین به داخل کلیسا جلوگیری می شود پس اگر قصد بازدید از آن را دارید این زمان را انتخاب نکنید.

آخرین بازسازی قره کلیسا در زمان عباس میرزا ولیعهد فتحعلی شاه انجام شد. اسقف ارمنی از او می خواهد تا این بازسازی را انجام دهد و این بازسازی امروز به رنگ سفید قابل مشاهده است. در این بازسازی آن ها بخش قدیم و جدی را با استفاده از ترکیب رنگ های سیاه و سفید با هم ادغام کردند و یک ترکیب جدید را ایجاد کردند.

مراسم ارامنه

گردهمایی ارامنه اول تا چهارم مرداد ماه هر سال مصادف با سالروز مرگ تاتائوس مقدس برگزار می‌شود. این مراسم علاوه بر جلوه‌های مذهبی خود روایتی اجتماعی نیز به همراه دارد. بسیاری از ارامنه ارتودوکس آذربایجان، تهران، اصفهان و سایر نقاط ایران و جهان که بعضاً پیروان سایر مذاهب مسیحیت چون آسوری‌ها هستند نیز در این مراسم شرکت می‌کنند و با برپا داشتن جشن و سرور، کودکان خود را غسل تعمید می‌دهند.

آدرس: استان آذربایجان غربی(ارومیه)، ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران، روستای قره کلیسا

تصاویر