دق اکبرآباد خوسف خراسان جنوبی

دق اکبرآباد خوسف خراسان جنوبی

نقد و بررسی

توضیحات

دق اکبرآباد خوسف

دق اکبرآباد (به دق گیو هم شناخته میشود) در موقعیت جغرافیایی 59 درجه و 16 دقیقه شرقی و 32 درجه و 30 دقیقه شمالی در جنوب روستای گیو دهستان ماژان شهرستان خوسف در استان خراسان جنوبی واقع است و قدمت آن به دوره پلیستوسن برمی گردد.

طول این دق 25 کیلومتر و عرض آن در حدود 6 کیلومتر است. دق به سرزمین‌های نسبتاً همواری گفته می‌شود که رودخانه‌ای در آن جریان دارد و به دلیل شیب ناچیز، رسوبات ریزدانه در آن‌ها ته‌نشین می‌شوند و سطحی نسبتاً مسطح و هموار به رنگ‌های روشن را به وجود می‌آورند.

دق‌ها یکی از پدیده‌های بسیار جالب هستند که قابلیت نفوذپذیری کمی دارند. پوشش گیاهی و جانوری بسیار ضعیف از خصوصیات دق ها هستند. پوشش گیاهی دق اکبرآباد بسیار ضعیف و فقط در بعضی نقاط بوته های اسکنبیل و تاق قابل رویت است. پوشش جانوری منطقه بدلیل نبود آب و گیاهان بسیار ضعیف است. آگاما از جمله خزندگانی است که در این منطقه قابل مشاهده است. در مرکز دق زمینهای قلیایی مسطح با عمق زیاد و درصد شوری نمک بالا قرار دارند که عملا از رشد هرگونه گیاهی جلوگیری می‌کنند. در حاشیه دق زمینهای کشاورزی روستاهای اطراف قرار گرفته است. فاصله شهر بیرجند تا دق اكبرآباد در حدود 100 کیلومتر است. برای رفتن به این منطقه از شهر بیرجند باید به شهر خوسف و سپس به روستای اکبرآباد سفر نمایید.

منبع : visitiran.ir/fa