دریاچه گَهَر لرستان

دریاچه گَهَر لرستان

نقد و بررسی

توضیحات

دریاچه گهر

دریاچه گهر از زیباترین دریاچه‌های كوهستانی ایران است كه در 121 كیلومتری شرق استان لرستان به مركزیت خرم‌آباد و در 35 كیلومتری جنوب شرقی شهر دورود واقع گردیده است. دریاچه گهر یکی از زیباترین دریاچه های کوهستانی ایران است که در میان منطقه ی حفاظت شده اشترانکوه و در ارتفاع 2400 متری ازسطح دریا واقع شده است. گهر شامل دو دریاچه گهر بالا (کوچک تر) و گهر پایین (بزرگ تر) می شود.

دریاچه گهر شمال دو بخش به نامهای گهر بزرگ (گله گهر) و گهر كوچك (كره گهر) می‌باشد. وسعت گهر بزرگ حدود 100 هكتار و عمق دریاچه بین 4 تا 28 متر و عرض آن بین 400 تا 800 متر و طول آن 1500 متر می‌باشد. میزان بارش سالیانه در منطقه حدود 931 میلی‌متر است كه بیشتر به صورت بارش برف می‌باشد. در سال‌های پر برف سطح دریاچه یخ بسته و مناظر بدیع و دل‌انگیزی را برای علاقه‌مندان به طبیعت و گردشگران به وجود می‌آورد. این دریاچه ی طبیعی از ذوب برف های اشترانکوه و انباشت آب آن در پشت سد یا آب بندی که از ریزش کوه تشکیل شده پدید آمده است و فراوانی آب های ورودی به این دریاچه سببِ سَرریز آب آن به دریاچه ی پایینی یا اصلی گهر می شود.

دریاچه گهر مانند یک آبگیر از چشمه ها، آبشارها و سراب های اشترانکوه پر شده و آب آن در تابستان و زمستان ثابت و بیش تر سطح دریاچه در زمستان یخ می بندد. ساحل این دریاچه به جز قسمت ورودی دریاچه (ضلع غربی) و قسمت مقابل  آن (ضلع شرقی) ساحلی ماسه ای و در سایر نقاط دارای ساحلی صخره ای است. محصور بودن دریاچه در میان کوهساران اشترانکوه، پوشش متنوع جانوری و گیاهی، درختان و گل هایی نظیر شقایق، لاله های واژگون و غیره، مناظر خیره کننده ای را در این منطقه ایجاد کرده است. کوه نوردی، ماهیگیری با قلاب، شنا، قایقرانی، امکان اسکی روی آب، دیدن حیات وحش و راهپیمایی در کنار رودخانه های آن از جمله جاذبه های اکوتوریستی این منطقه به شمار می روند.

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی، مرتعی و گونه‌های متنوع درختان جنگلی شامل: بلوط، بید،‌ بادام، پسته وحشی و… اطراف دریاچه را به صورت یك پارك طبیعی درآورده است. جنگل‌های منطقه اشترانكوه با گونه غالب بلوط ایرانی و گونه‌های دیگر كیكم، بادام كوهی، پسته وحشی، ارغوان، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو و دار گردو، انجیر، زبان گنجشك، سیب، زالزالك، ارژن كنار، كهور، انار، گز و مو وحشی می‌باشند. مراتع مرغوب وسیع شامل گونه‌های گیاهی خانواده غلات، بقولات و چتریان، لاله‌های واژگون، گل شقایق، زنبق، لاله وحشی، تاج خروس، اختر می‌باشند و محصولاتی كه از این مراتع به دست می‌آیند، عبارتند از: موسیر، گز، انگبین، كتیرا، نی، جلبك آویشنو علف گاوزبان.

حیات وحش

منطقه حفاظت‌شده اشترانكوه با حیات وحش متنوع شامل حیواناتی از قبیل بز، قوچ، آهوف كل، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه‌ای، كفتار، روباه، شغال، خرگوش وحوش كوچك، انواع پرندگان مانند عقاب، كبك، شاهین،‌ تیهو و دیگر پرندگان بومی یك پارك وحش طبیعی به وسعت منطقه فراهم آورده است. مار ماهی، لاك‌پشت، قورباغه، ماهی قزل‌آلا،، ماهی رنگین كمان و ماهی خال قرمز از دیگر جانورانی هستند كه به لحاظ شرایط مساعد محیطی در این دریاچه زیست می‌نمایند.

جاذبه‌های دریاچه

واقع شدن دریاچه در ارتفاع 2350 متری از سطح دریا،‌ محصور بودن آن در میان كوهساران اشترانكوه، رویش متنوع گل‌ها و گیاهان دارویی مانند گل‌های لاله واژگون، شقایق، اختر، زنبق وحشی، لاله وحشی و… در فصول مختلف سال به ویژه فصل بهار و تابستان چشمان هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌نماید. كوهنوردی، ماهیگیری باقلاب، شنا، قایقرانی، امكان اسكی روی آب، حیات وحش، راهپیمایی در كنار رودخانه‌های آن از جمله جذابیت‌هایی است كه خاطرات خوشی را برای هر بازدیدكننده‌ به یادگار خواهد گذاشت.

زمان بازدید از دریاچه

مناسب‌ترین فصل بازدید از دریاچه تابستان است. همه ساله بیش از 20 تا 30 هزار نفر از علاقه‌مندان طبیعت و گردشگران داخلی و خارجی از این دریاچه بازدید می‌كنند. در فصول بهار، پاییز و زمستان نیز همراه با تجهیزات و امكانات فنی كوهنوردی و راهنمای محلی با تجربه می‌توان لحظات خوشی را در كنار دریاچه سپری نمود.

امكانات رفاهی و خدماتی

در كنار دریاچه گهر امكانات، خدمات بهداشتی- درمانی سرپایی، پاسگاه نیروی انتظامی، پاسگاه محیط زیست، كمپ موقت تابستانه با تعداد 30 چادر و 10 سرویس بهداشتی در اطراف دریاچه وجود دارد. حاشیه دریاچه دارای سیستم روشنایی از طریق باطری‌های خورشیدی بوده و سطح حاشیه محل استقرار گردشگران دارای لوله‌كشی آب می‌باشد.

راههای دسترسی به دریاچه

عمومی‌ترین راه دسترسی به دریاچه گهر از مسیر شهر دورود به طرف روستای درب آستانه (امامزاده پیروالی و سپس چشمه خیه است. از شهر دورود تا چشمه خیه حدود 17 كیلومتر جاده آسفالته و از چشمه خیه تا دریاچه گهر به مساحت 18 كیلومتر مالرو می‌باشد. با استفاده از چهارپایان كه توسط افراد بومی جهت حمل بار و سواری كرایه داده می‌شود می‌توان به دریاچه رسید. علاوه بر این مسیر از طریق شهرستان الیگودرز بسمت جاده شول‌آباد، كناره رودخانه مورزرین و گردنه تاپله را می‌توان با وسیله نقلیه طی كرد و از آنجا تا دریاچه‌ای كه مسافت آن حدود 12 كیلومتر می‌باشد، راهپیمایی نمود. مسیر دیگری كه مسیر كوهنوردان با تجربه می‌باشد از طریق روستای تیان میان شهر دورود و ازنا و صعود به قلعه 4150 متری اشترانكوه (سن بران) و سپس فرود به سمت مسیر شن اسكی آبشار و دریاچه گهر می‌باشد.

منبع : visitiran.ir/fa