دریاچه کفه نمک سیرجان

دریاچه کفه نمک سیرجان

نقد و بررسی

توضیحات

دریاچه کفه نمک

کرمان تنها به کویر شهداد و گندم بریان خلاصه نمی‌شود بلکه این استان چهار اقلیم ویژگی های بسیار دیگری از جمله دریاچه کفه نمک سیرجان هم دارد. مردم محلی می گویند دریاچه کفه نمک سیرجان چهاردهم ماه دیدن دارد، چون ماه به سطح آن می تابد و نمک ها را روشن و دیدنی می کند. این دشت سفید و مملو از نمک 35 هزار هکتاری در مسیر استان کرمان به سمت شیراز شکل گرفته است و در ۲۷ کیلومتری جاده سیرجان و در نزدیکی روستای خیرآباد قرار دارد.

سطح دریاچه کفه نمک سیرجان در فصل کم آبی پر از نمک های ورم کرده است که از درون شکاف خورده‌اند و رد موج های خشک شده از کف دریا در آن به جا مانده است.

دشت و پلایای سیرجان از جنوب به جاده بندرعباس از شمال به شهر بابک از شرق به ارتفاعات بردسیر و از غرب به جاده شیرازی ختم می شود. پلایا یک لغت اسپانیایی است و معنی ساحل می دهد که به مرور تغییراتی در مفهوم آن صورت گرفته و امروزه به معنی یک حوضه مرکزی یا یک چاله داخلی کویری استفاده می شود.

آب‌و‌هوای این منطقه نیمه بیابانی، خشک است. طبق آمار هواشناسی متوسط بارندگی سیرجان 136 میلیمتر در سال است. رودخانه های لاشور، حسین آباد مامان، سرخ، بلورد و تنگوئیه وارد این منطقه می شوند. این رودخانه ها فصلی بوده و در مواقع طغیان فعال هستند که باعث تشکیل مخروط افکنه‌های مختلف داخل دشت شده اند.

با وجود آنکه این منطقه به عنوان باتلاق نمک و یکی از بزرگترین ذخیره گاه های نمک کشور شناخته شده اما با بارش باران، در عرض چند ساعت کویر سیرجان به دریاچه ای بزرگ و مواج تبدیل می شود و مردم از شهرهای مختلف استان کرمان و فارس به دیدنش می آیند. دور تا دور دریاچه کفه نمک سیرجان را کوهستان ها محاصره کرده اند.

این بخش از کویر سیرجان یکی از پست ترین مناطق استان کرمان است که در فصل بهار و زمستان با تبدیل شدن به دشت نمک ایران، گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.

قدیمی‌ترین سند تاریخی درباره‌ سیرجان نوشته‌ ابن اثیر است که در آن به کوه تمبور و عبادتگاه گشتاسب یکی از پادشاهان قدیم ایران اشاره‌ شده که در حال حاضر در مشرق سیرجان قرارگرفته و به همین نام هم مشهور است. مسیر سیرجان تا دریاچه کفه نمک پر از باغ های پسته است که با رسیدن ماه شهریور وقت برداشت محصول هم می رسد. درخت پسته بعد از سه سال ثمر می دهد و حدود 15 سال عمر می کند.

برای رفتن به دریاچه نمک سیرجان می توان دو مسیر را انتخاب کرد. یکی جاده خاکی شهر سیرجان به سمت روستای شریف آباد و دیگری مسیر آسفالته سیرجان به نیریز که از جنوب کویر می گذرد.

بهار، اوایل پاییز و زمستان بهترین زمان برای بازدید از دریاچه کفه نمک سیرجان است.

منبع : visitiran.ir/fa