دریاچه مورزرد یاسوج

دریاچه مورزرد یاسوج

نقد و بررسی

توضیحات

دریاچه مورزرد کهگیلویه

کهگیلویه‌و‌بویراحمد، استانی که در غرب ایران واقع است دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی بی‌ شماری است و دریاچه مورزرد یاسوج یکی از این جاذبه‌ ها است. دریاچه مورزرد در بخش زیلای شهرستان مارگون قرار گرفته است.

این دریاچه زیبا در شمال غرب یاسوج قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 2180 متر است. دریاچه مورزرد را «برم (برکه) دلی‌بو» نیز می‌نامند. برم به معنای برکه است و اما معنای دلی‌بو چندان مشخص نیست. طول دریاچه مورزرد 2 کیلومتر، عرض آن 1 کیلومتر و عمق آن بین 7 تا 14 متر است. آب دریاچه از چشمه‌های کارستی و روان‌آب‌های سطحی تأمین می‌شود که آب این چشمه نیز از ارتفاعات تنگ سیب و کوه‌ های داربری سرچشمه می‌گیرد.

در دریاچه مورزرد انواع مختلف جانوران آبی وجود دارند. ماهی کپور، قورباغه ،مار آبی، مارماهی، لاک‌پشت و خرچنگ از جمله این جانوران هستند. البته در این دریاچه پرندگان دریایی نیز همچون مرغ‌ ماهی‌خوار، اردک و غاز نیز وجود دارند.

مورزرد دارای دریاچه‌ های سه‌گانه‌ای است. با سفر به این منطقه می‌ توانید در اطراف هر سه دریاچه گشتی بزنید و از زیبایی‌های آنها بهره‌مند شوید. هر دریاچه سه کیلومتر با دیگری فاصله دارد بنابراین دیدن هر سه آنها زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. یکی از دریاچه‌ها از باقی آنها بزرگتر است.

دریاچه «هیر» در بخش غربی دریاچه مورزرد قرار گرفته و تقریبا مشابه با دریاچه مورزرد است. زیبایی دریاچه مورزرد کهگیلویه را گل‌های زیبا و درختان سربه فلک کشیده اطراف آن دوچندان کرده است. گل‌های زرد، درختان کوهی و کشتزارهای سبز برای شما تصویری خاطره‌انگیز و آرامش‌بخش می‌سازد. می‌توانید در دریاچه مورزرد آب‌تنی کنید و از هوای آن لذت ببرید.

برای گردش در طبیعت کهگیلویه‌و‌بویراحمد و دیدن زیبایی‌ های دریاچه مورزرد، بهترین فصل سفر فصل بهار است. بهار این دریاچه بسیار دیدنی و شگفت‌انگیز است. گرچه کهگیلویه و بویراحمد استانی چهار فصل است و دیدن زیبایی‌های آن در هر کدام از فصل‌های سال خالی از لطف نیست اما می‌توانید در فصل بهار جاذبه‌های دیگر مارگون و یاسوج را نیز ببینید.

آبشار مارگون، آبشار شهنیز، تنگ گنجه‌ای، تنگ مهریان، پیست اسکی یاسوج، سد شاه قاسم از زیبایی‌های بی‌نظیر این شهرها هستند. برای رفتن به دریاچه مورزرد کهگیلویه و بویر احمد، خود را به یاسوج برسانید.

برای رفتن از تهران بعد از عبور از اصفهان و شهرضا و سمیرم، به پاتاوه می‌رسید و پس از آن شهرهای سی‌سخت و یاسوج در مقابل شما قرار خواهند داشت. شهر یاسوج فرودگاه نیز دارد البته اتوبوس نیز راه دیگری است که شما را از شهرهای مختلف ایران به یاسوج خواهد رساند. پس از آن به سمت شمال غرب یاسوج و بخش مارگون بروید تا بتوانید از دیدن دریاچه زیبای مورزرد کهگیلویه‌و‌بویراحمد و دریاچه‌ ها و جنگل‌ های اطراف آن لذت ببرید.

منبع : visitiran.ir/fa