دریاچه سد ارس جلفا

دریاچه سد ارس جلفا

نقد و بررسی

توضیحات

دریاچه سد ارس

دریاچه سد ارس با ۱۵ هزار هکتار وسعت بزرگترین دریاچه پشت سد در ایران است و یک دریاچه مصنوعی در ۴۰ کیلومتری شهرستان جلفا واقع در شمال غربی ایران در محل قزل قشلاق بر روی رودخانه ارس احداث گردیده است.

سد ارس از بزرگترین پروژه های برق آبی کشور با مشارکت آذربایجان است که در دهه 50 شمسی با همکاری دو کشور شروع و به بهره برداری رسید. در ساحل جنوبی آن تفرجگاه ساحلی ارس قرار دارد که تابستان ها هزاران در آن از زیبایی های ساحل استفاده کرده و سوار قایق می شوند و بادبادک هوا می کنند. امروز سرمایه گذار بومی نسبت به ایجاد سفره خانه های آلاچیق – پخت نان سنتی و برگزاری جشنواره هایی چون ماهیگیری آراز و بادبادک به گردشگران خدمات می دهد. کمپینگ گردشگری هم توسط میراث فرهنگی در محل در حال احداث می باشد.

دریاچه سد ارس در چهل کیلومتری شهر جلفا بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده است که ساخت و بهره‌برداری از این سد به صورت مشترک توسط ایران و جمهوری آذربایجان انجام شده است. حداکثر درجه حرارت هوا در تابستان چهل درجه سانتی گراد و در زمستان منفی بیست درجه سانتی گراد اندازه گیری شده است.

آب مخزن دریاچه سرشار از مواد بیوژن است و دریاچه سد ارس که توسط این سد احداث شده است دارای انواع زیادی از ماهیان آب شیرین است و از نظر توریستی و ماهیگیری جایگاه خوبی دارد. کپور، آمور، صوف، بیکت، فیتوفاک، سیاه ماهی، ماش و زودپر از جمله ماهیانی هستند که از پشت دریاچه سد ارس صید می‌شوند. دریاچه پشت سد ارس پلدشت بزرگ‌ترین منبع تولید انواع آبزیان در آذربایجان غربی است و از آغاز فصل صید ماهی تاکنون این مقدار انواع ماهی توسط شرکت‌های بهره بردار صید و به بازار مصرف در سراسر کشور عرضه شده است. دریاچه پشت سد ارس تنها منبع تولید و صید گونه با ارزش شاه میگو آبهای شیرین در کشور است که سالانه افزون بر ۲۵۰ تن از این گونه با ارزش به صورت زنده به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

حداقل دبی رودخانه در این منطقه سیصد و سی و نه مترمکعب در ثانیه و حداکثر دو هزار و دویست و چهل مترمکعب در ثانیه می‌باشد. همچنین بر اساس اظهارات کارشناسان برنامه محیط زیست سازمان ملل (unep)، اطراف رودخانه و پشت دریاچه سد ارس در این استان یکی از مهمترین زیستگاههای غاز پیشانی سفید در دنیا است. از ۱۰ هزار غاز پیشانی سفید دنیا، سه هزار غاز در تالاب های شمال آذربایجان غربی و به ویژه حاشیه و دریاچه پشت سد ارس مشاهده شده که این امر بیانگر مطلوب بودن شرایط زیستی برای این پرنده در این استان است.

منبع : visitiran.ir/fa