دریاچه برم فیروز سپیدان

دریاچه برم فیروز سپیدان

نقد و بررسی

توضیحات

دریاچه برم فیروز

دریاچه برم فیروز دریاچه‌ای کوچک است در جنوب غرب قله برم فیروز و در ارتفاع ۳۳۵۰ متری از سطح دریا است این دریاچه نام خود را از این کوه گرفته است که معمولاً تا فروردین‌ ماه پوشیده از برف است و در اردیبهشت دریاچه در اثر آب شدن برف های کوه برم فیروز شکل می‌گیرد. در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه اطراف دریاچه سراسر چمنزار و پوشیده از گل‌ های وحشی می‌ شود اما هم چنان در قسمت غربی دریاچه برف باقی‌ مانده از زمستان وجود دارد و همه این‌ ها در کنار هم زیبایی خاصی به دریاچه می‌ بخشد.

کوه برم فیروز در فاصله ۱۴ کیلومتری شمال اردکان مرکز شهرستان سپیدان و در ۵۰ کیلومتری جنوب شرق کوه دنا قرار دارد. بلندترین نقطه آن که قله ریزبلند نام دارد که ۳۷۲۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بنابراین دومین قله مرتفع استان فارس و اولین قله مرتفع شهرستان سپیدان محسوب می شود.

کوه برم فیروز به دلیل بارش سالانه قابل توجه (حدود ۱۰۰۰ میلی متر) که اغلب به صورت برف دریافت می کند منبع طبیعی آب تعدادی از چشمه های شهرستان سپیدان است. سطح آب در دریاچه برم فیروز نامنظم و بسته به میزان برف باریده در کوه در هر سال متغیر است. به لحاظ وجود مواد ریزدانه و نرم و رسی آبرفتی در اطراف دریاچه، آب آن در اواسط بهار كدر و غیرشفاف است و مناسب آشامیدن نیست.

در ایام سرد سال زمستان به علت افت شدید دما چاله كاملاً  به زیر برف مخصوصا می رود و اثری از آن دیده نمی شود. در اواسط بهار، وجود چشمه های در جوار دامنه شمالی و همچنین جویبارهای باریک ناشی از ذوب برف در گوشه گوشه آن، جلوه و لطافت خاصی دارد كه چشم هر بیننده را خیره می‌كند.

از نیمه دوم اردیبهشت تا اواخر خرداد سطح آب دریاچه به حداكثر میرسد و رشد بهاری گیاهان، همزمان با كاهش سرما، زیبایی دریاچه را دوچندان می‌كند.

مسیرهای دسترسی به دریاچه برم فیروز متعدد است ولی فقط 2 مسیر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد:

1 – مسیر صعود از دشت سه چاه واقع در جاده پیست اسكی پولاد كف. در این مسیر، پس از رسیدن به شهر اردكان، از طریق جاده كمهر به طرف پیست اسكی پولاد كف. میرویم و از دشت سه چاه مسیر صعود را شروع می‌كنیم. در این مسیر پناهگاه برم فیروز نیز وجود دارد كه جهت صعود زمستانه مناسب است. این مسیر كم شیب است و از دشتهای زیبایی می گذرد

2 – مسیر راهدارخانه و دشت شكرک كه در 11 كیلومتری جاده اردكان به كمهر، بعد از راهدارخانه در شمال جاده و یا از روبه روی پیست اسكی پولاد كف شروع می شود. مسیری كوتاه و نرمال است ولی شیب آن از مسیر شماره 1 بیشتر است. از این مسیر میتوان با زمانی كمتر از 2 ساعت مستقیما به دریاچه رسید.

منبع : visitiran.ir/fa