حسينيه اعظم زنجان

حسينيه اعظم زنجان

نقد و بررسی

توضیحات

مسجد حسینیه‌ اعظم از مکان های دیدنی زنجان است و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مذهبی ایران در ماه محرم به شمار می‌آید. این حسینیه در جنوب شهر زنجان و در خیابان فردوسی واقع شده است . قدمت مسجد حسینیه اعظم زنجان به دوره صفویه باز می‌گردد، به این دلیل که این زمان همراه با رسمی شدن مذهب شیعه توسط شاه اسماعیل صفوی در ایران بوده است . در اسناد کتوب ذکر شده است که این حسینیه توسط دو فرد بنام‌های حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف گردیده است و برآورد می شود زمان وقف این حسینیه حدود یک قرن گذشته است. عزاداری ۸ محرم یا شب تاسوعای حسینی مشهورترین و پرجمعیت‌ترین برنامه حسینیه است که همه ساله با حضور صدها هزار نفری مردم به نام و یاد حضرت ابوالفضل العباس(ع) برگزار می‌شود. از این دسته عزاداری به عنوان بزرگترین تجمع عزاداران حضرت سید الشهداء(ع) در ایران نام برده می‌شود به گونه ای که حسینیه اعظم زنجان را پایتخت شور و شعور حسینی مینامند. تعداد جمعیتی که در محل حسینیه اعظم گردهم آمده اند تا 500هزار نفر برآورد شده است که یکی از بزرگترین اجتماعات مذهبی در ایران است.

روز هشتم محرم در تقویم رویدادهای استان زنجان به «یوم الابوالفضل و یوم العباس» معروف است. در این روز هزاران قربانی به در مسیر دسته حسینیه ذبح یا به مسجد اهداء می‌شود. این مراسم در ۱۵ دی ۱۳۸۷ش به عنوان دهمین میراث معنوی ایران در فهرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت رسید.

این حسینیه از نظر تعداد حیواناتی که در مسیردسته عزاردان حسینی در روز هشتم محرم قربانی میشود بعد از قربانگاه منا در مکه معظمه دومین قربانگاه جهان اسلام است. این سابقه به سال ۱۳۲۸ش بازمیگردد که برای اولین بار چهار رأس گوسفند در مسیر دسته حسینیه ذبح شد. این تعداد در سال ۱۳۴۱ به هفت رأس رسید. از همان سال تعداد قربانی‌های درمسیر دسته حسینیه افزایش یافت ودر در سال ۱۳۸۹ به بیش از ۱۲۰۰۰ رأس رسید. 

 حسینیه اعظم زنجان یکی از مهمترین مراکز تاثیرگذار فرهنگی و مذهبی شهر زنجان است این مجموعه بیش از دوازده هزار متر مربع مساحت دارد و دارای امکانات و فضاهای متعدد فرهنگی، مذهبی، درمانی و خدماتی از جمله کتابخانه، شبستانهای مختلف، دارالشفاء، صندوق قرض الحسنه و… است