تنگه رازیانه ایلام

تنگه رازیانه ایلام

نقد و بررسی

توضیحات

تنگه رازیانه

تنگه رازیانه یکی از پدیده‌های زمین‌شناسی دیدنی در غرب ایران به شمار می ‎رود. این تنگه در دره ه‎ای وسیع و سرسبز واقع شده که رودی نیز در آن جاری است. تنگه رازیانه بر سر راه ایلام به بدره قرار دارد. با طی مسیری حدوداً 50 کیلومتری می توان به تنگه دست یافت.

تنگه رازیانه مساحتی حدود ۳۰ هکتار را در بر دارد و طول مسیر مارپیچ آن به ۳ کیلومتر و عرض حداکثر ۵ متر می‎رسد. این تنگه در دامنه ارتفاعات «کبیرکوه» قرار دارد.

علاوه بر چشم‌اندازهای طبیعی و منحصربه ‎فرد، تنگه رازیانه دارای یک راه باستانی هم هست که از کوهپایه‌ها عبور کرده و سپس با گذر از تنگ رازیانه، به روستای «گنجه» و سپس به روستای «پاکل گراب» و منطقه «چنارباشی» می ‎رسد. به سبب وجود همین راه تاریخی، آثار باستانی پرشماری از این منطقه به دست آمده است.

دلیل شکل ‎گیری این تنگه در ابتدا به علت وقوع زمین لرزه و شکستگی لایه های ضخیم آهک بوده که سبب به وجود آمدن این شکاف عمیق در دل زمین شده است. اما این تنها برای ایجاد چنین پدیده‎ای کافی نبود. بلکه عوامل دیگری از جمله فرسایش، اختلاف ارتفاع و به واسطه آن وجود شیب های تند و درنهایت وضعیت پستی و بلندی زمین، همه باهم موجب شکل‎گیری چنین تنگه‎ای بر روی سطح زمین شده است.

جنس دیواره ‎های تنگه رازیانه، آهک با ترکیبات کربنات کلسیم است. در شکاف تنگه، که عرض آن در بعضی قسمت ها به یک متر هم می‎رسد، آب باریک ه‎ای جریان دارد که در مقابل دیواره بلند 15 تا سی متری تنگه، ناچیز است. آب داخل تنگه از سرچشمه ‎های «سراب گرو» جریان می‎یابد و با این‎که در فصل تابستان بسیار کم است، اما در زمستان و بهار پرآب و جاری است.

تنگه رازیانه به واسطه اقلیم منحصربه‌فرد و آب و هوای مناسب، زیستگاه گیاهان و جانوران بسیاری به شمار می‎آید. از جمله این موجودات می‎توان از گونه‎ های مختلف پرندگان و خزندگان نام برد. همین موضوع وجود پتانسیل‎ های گوناگون طبیعت‎گردی از جمله پرنده‎نگری را آشکار می‎سازد.  علاوه بر این‎ها تنگه رازیانه از نظر پژوهش‎های علمی نیز خطه پرارزشی به حساب می‎آید و همواره مورد توجه پژوهشگران علوم زمین‎شناسی و همچنین آب‎های زیرزمینی بوده است.

منبع : visitiran.ir/fa