تشکوه (کوه آتشین) رامهرمز

تشکوه (کوه آتشین) رامهرمز

نقد و بررسی

توضیحات

تَش کوه (کوه آتشین)

تشکوه یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین پدیده های زمینی در گردشگری ایران به شمار می رود که جذابیت منحصر به فرد آن در آتشی است که از آن زبانه می کشد این جاذبه طبیعی در شهرستان رامهرمز از توابع استان خوزستان قرار دارد. در این منطقه تپه‌هایی وجود دارد که در نقاط مختلف آن حفره‌هایی چشمه مانند قرار گرفته است که صدها شعله آتش از آن ها خارج می شوند. شعله های این آتش ها از گذشته‌ تا کنون به طور مداوم در حال سوختن است و در هنگام باران این شعله ها نه تنها خاموش نشده، بلکه شعله ورتر نیز می گردند.

این کوه در جاده رامهرمز به سمت رود زرد و در مسیر خدیجه و ماماتین بعد از روستای گنبد لران، قرار داشته و در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رشیده است.

دلیل شعله ور شدن آتشِ کوه، گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح است. گازهای هیدروکربن از لایه های مختلف زمین عبور کرده و از هر شکاف و درزی در سطح زمین به بیرون آمده و شعله ور می‌شوند، به طوری که شب‌ ها نور سوختن این گازها کاملاً آشکار است. در مجاورت تشکوه به سبب وجود گاز متصاعد‌ شده در هوا نمی توان آتش دیگری روشن کرد. غیر از این کوه، در منطقه ماماتین چشمه های قیر فراوانی وجود دارد که از آن ها به صورت طبیعی قیر خارج می شود.

آدرس : ایران، استان خوزستان، جاده رامهرمز به سمت رود زرد و در مسیر خدیجه و ماماتین، بعد از روستای گنبد لران

منبع : visitiran.ir/fa