تالاب قوری گل (بستان آباد)

تالاب قوری گل (بستان آباد)

نقد و بررسی

توضیحات

تالاب قوری گل

کوه‌های سهند و سبلان در آذربایجان شرقی و وجود جنگل‌ های ارسباران با درختان کهنسالی که در جای جای این استان به ثبت ملی رسیده‌اند. مانند درخت کهنسال روستای زگلیک از توابع شهرستان اهر و درخت کهنسال روستای کرینگان و چشمه‎ های آب معدنی که در اکثر شهرهای استان وجود دارد، چهره طبیعی زیبایی از آذربایجان شرقی را به نمایش می‌ گذارد، علاوه بر این آثار، چشمه‎ های مانند تراورتن ساز صوفیان و تالاب هایی با مناظر رویایی نیز دارد که هر ساله میزبان گردشگرانی است که مشتاق طبیعت‌گردی هستند.

اگر به دنبال جاذبه طبیعی بکری هستید که هم بتوانید پرنده‌نگری داشته باشید و هم عکاسی کنید می ‎توانبد به تالاب قوری‌گل در استان آذربایجان شرقی بروید.

راه ترانزیتی تبریز به تهران را که در پیش بگیرید، بعد از حدود 40 کیلومتر که از تبریز دور شدید در 18 کیلومتری شهر بستان آباد و ارتفاعات شرقی گردنه شبلی یک گودی طبیعی قرار دارد که بر اثر فعالیت های زمینی و عملکرد گسلِ تبریز به وجود آمده است. بارش‌ های باران و چشمه‎ های کف آن، این گودی طبیعی را  تبدیل به تالابی کرده که محلی‌ ها به آن تالاب قوری گل می گویند. این تالاب با آب راکد بدون حتی یک حوضه آبریز، دارای خاکی است که نه تنها غیرقابل نفوذ، بلکه دارای چشمه‌ هایی است که باعث شده که این تالاب در تمام ماه‌های سال آب داشته باشد و فقط تغییراتی در حجم آن دیده می شود. از ویژگیهای دیگر این تالاب، آب شیرین آن است که می‌توان با تصفیه کردن به آب شرب تبدیل شود!

درازا و پهنای این تالاب 4 کیلومتر و مساحت آن 16 کیلومتر مربع است. عمق گودی آن 5/4 متر است و در ژرف‌ترین قسمت به 13 متر می‌ رسد .

اطراف تالاب دارای چمنزارها، درختان سبز، مزارع و کشتزارهایی است با سایه روشنی از کوه های اطراف و چشم انداز بسیار رویایی که مسافران و گردشگران ساعت ها چشم به این منظره از دیدن پرندگان مهاجر حظی وافر می‎برند. این تالاب زیستگاه حیواناتی چون گرگ، روباه، سمور سنگی و پرندگان آبزی مانند اردک سر سفید، اردک مَرمَری و اردک بلوطی و گیاهان منحصر به فرد و خزندگانی است که احتیاج به برنامه حمایتی دارند.

به جهت حفاظت از منابع دریاچه، آن را به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی کرده‌اند تا به حفاظت از گونه‌ های جانوری آن توجه بیشتری شود. از طرفی این تالاب در سال 1354 به عنوان تالاب بین‌المللی در کنواسیون رامسر به ثبت رسیده و مورد حفاظت و توجه قرار گرفته است.

هر چند به علت خشکسالی های پی درپی در سال های گذشته آب تالاب کم شده بود اما با بارش‌های اخیر بارِ دیگر آب این تالاب بالا آمده و این زیستگاه بین‌المللی کیفیت قبلی خود را تا حدی به دست آورده است.

منبع : visitiran.ir/fa