تالاب بین المللی آذینی سیریک

تالاب بین المللی آذینی سیریک

نقد و بررسی

توضیحات

تالاب خورآذینی

تالاب بین المللی خورآذینی یکی از چهار تالاب بین المللی و جاهای دیدنی استان هرمزگان است که به دلیل وجود رویشگاه جنگل حرا و چندل، یکی از تالاب های منحصر به فرد کشور شناخته می شود.

تالاب آذینی در موقعیت جغرافیایی E5705 N2619 در استان هرمزگان و در جنوب شرقی تنگه هرمز واقع است. این تالاب در جنوب دهستان بیابان از توابع شهرستان میناب و تقریباً در 35 کیلومتری جنوب غربی شهر و بندر سیریک قرار دارد.

با توجه به پهنه تالابی وسیع منطقه در این دهستان، مراکز جمعیتی روستایی عموماً در شعاع 5 تا 7 کیلومتری این تالاب قرار دارند که برخی از آنها عبارتند از روستای گناری، روستای بازگرد، روستای داپتی، روستای گاراندهو، روستای گز پیر و روستای مهرگی. مجموعه تالابی مزبور یک پهنه ماندابی گلی، ماسهای و بین جزر و مدی با خورهای بزرگ و کوچک و جزایر کوچک متفرقه است که توسط جنگلهای حرا و چندل در حد فاصل دو رودخانه گز و هیوه پوشیده شده است.

تالاب آذینی از شگفت انگیزترین تالاب‌های گرمسیری کشور است و مجموعه ای است از جنگلهای مانگرو با دو گونه برتر حرا marina Avicenniaو چندل .mucronata Rhizophora که رویشگاه چندل تنها در این تالاب در کل منطقه ساحلی جنوب ایران وجود دارد. این رویشگاه جنگلی به لحاظ تنوع اکولوژی و موقعیت جغرافیایی خاص، زیستگاه ارزشمند گونههای جانوری و گیاهی بوده و یکی از نواحی مهم زمستانگذرانی پرندگان در معرض خطر انقراض، همچون پلیکان پا خاکستری، حواصیل خاکستری، اکرت بزرگ و اکرت ساحلی، گیلان شاه ابرو سفید و گیلانشاه حنایی است. این تاالب در فاصله 35 کیلومتری شهرستان سیریک و در فاصله 210 کیلومتری مرکز استان هرمزگان واقع است.

منبع : visitiran.ir/fa