بهشت گمشده ( تنگ بستانک)

بهشت گمشده ( تنگ بستانک)

نقد و بررسی

توضیحات

تنگ بستانک

بهشت گمشده منطقه ای خوش آب و هوا و سرسبز در در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت است. این منطقه گردشگری در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از شمال غرب شیراز قرار گرفته است و گستره وسیعی به مساحت ۲۰ هزار هکتار را شامل می‌ شود. ارتفاع این منطقه در نقاط مختلف بین ۱۷۰۰ تا ۳۷۰۰ متر از سطح دریا تغییر می‌ کند و ارتفاع متوسط در بیشتر قسمت‌ها در حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریا است. نام اصلی این مکان تنگ بستانک بوده است که اکنون به بهشت گمشده مشهور شده است.

تنگ بستانک عمدتاً کوهستانی با پوششی جنگلی است و دارای تابستان هایی خشک و زمستان هایی سرد؛ با ریزش برف و یخبندان است. میانگین درجه حرارت بین 16-14 درجه است. مسیر دسترسی به تنگ بستانک از میان روستاهای بیضا و کامفیروز گذر می کند و دریاچه سد درودزن و جنگلهای انبوه بلوط نیز در این مسیر هستند.

از ورودی تنگه کوچه باغی نسبتاً وسیع در پیچ و تاب رودخانهای زیبا تا محل آبشار تنگ بستانک ادامه می یابد و اینجاست که انبوهی از جنگل چنار در تنگهای نه چندان باریک به همراه پیچ و تاب روسوباتی از جنس آهک یکی از شگفت انگیزترین چهره های طبیعت را به نمایش میگذارد. امتداد این مسیر پیاده رو از بستر رودخانه تا روستایی بکر در نقطه ای دور از ذهن زیبایی و جذابیت این منطقه را تکمیل می کند.

هوای مناسب و آب کافی باعث رونق کشاورزی و باغداری در بهشت گمشده شده است. در این منطقه درختانی مانند بادام، پسته، زرشک و بلوط رشد می‌کنند و محصول قابل توجهی دارند. انواع گیاهان دارویی نیز در جنگل‌های بهشت گمشده به چشم می‌خورند. در میان این گیاهان می‌توان به نمونه‌هایی مانند خارشتر، درمنه، شیرین بیان و گون اشاره کرد. بهترین زمان سفر به تنگ بستانک از اردیبهشت تا آخر مرداد ماه است. در اطراف بهشت گمشده جاذبه‌های تاریخی و طبیعی برجسته‌ای وجود دارند از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی اطراف تنگ بستانک می‌توان به رود کر، سد درودزن، آبشار مارگون و روستاهای زیبای اطراف این منطقه اشاره کرد.

آدرس : ایران، استان فارس، ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی شیراز، مرودشت، کامفیروز

منبع : visitiran.ir/fa