باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

نقد و بررسی

توضیحات

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز یک باغ ایرانی و تاریخی در شهر شیراز است، باغ ارم مجموعه ایی از بناهای تاریخی و باغ گیاه شناسی را شامل می شود. باغ ارم شیراز با فضای زیبا و چشم نواز و امکانات مناسب، لحظاتی بسیار خوش را برایتان به ارمغان می آورد برای آشنایی بیشتر با باغ ارم شیراز در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

باغ ارم در شمال غربی شهر شیراز واقع شده است ، این باغ جزء نه باغ ایرانی است که در یونسکو ثبت شده است و در گذر سال ها همچنان پابرجا مانده است و چشم ببیندگان را محصور زیبایی خود کرده است، این باغ در فاصله کمی از کوه های شمالی شیراز قرار گرفته است و در سمت جنوب آن رودخانه خشک شیراز دیده می شود.باغ ارم یکی از زیباترین باغ ها و جاهای دیدنی شیراز و استان فارس می باشد که گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور به سوی خود کشانده است.

تاریخچه باغ ارم

بنیان گذار اولیه و تاریخ دقیق احداث باغ ارم شیراز مشخص نیست، باغ ارم در زمان سلجوقیان و آل اینجو پابرجا بوده است و در زمان زندیه هم به بهسازی آن کمک کرده اند.در زمان قاجار این باغ به مدت 75 سال مکان زندگی سران ایل قشقایی بوده که در همان زمان یک عمارت در داخل این بنا ساخته شده ولی در زمان ناصرالدین شاه قاجار عمارتی دیگر در این باغ ساخته شده است، در باغ ارم تنوع گیاهی بسیار بالایی وجود دارد و گیاهان بسیاری از نقاط مختلف دنیا در این باغ کاشته شده است.

ویژگی بناها

عمارت وسط باغ ارم بعنوان هسته مرکزی باغ محسوب می شود این بنا در زمان قاجاریه و به تقلید از سبک زندیه ساخته شده است، این عمارت از نظر معماری، نقاشی، کاشی کاری و گچ بری از شاهکارهای زمان خود بوده است. عمارتی سه طبقه با تزییناتی فراوان که تعدادی از اتاق هایش که در قسمتزیر زمین قرار دارد فضای تابستان نشین است و طبقات بالا ستون هایی است که از تخت جمشید الهام گرفته که همه ی این عوامل در کنار همدیگر ترکیب بسیار زیبایی از معماری زمان قاجار را به رخ می کشد.

از مهمترین قسمت های مجموعه باغ ارم که اوج ظرافت و هنر را در معماری به نمایش گذاشته است می توان به تالار آیینه، ایوان مرکزی و سنگ نبشته ها اشاره کرد که بسیار مورد توجه مردم و گردشگران قرار می گیرد.

معاری باغ ارم

باغ ارم با مساحت 110380 متر مربع و زمینی مربع مستطیل در شهر شیراز واقع شده است، درهای ورودی آن در ضلع بزرگتر و به سمت شمال قرار دارد و ضلع کوچیکتر به سمت غرب می باشد.جهت شیب در باغ از غرب به شرق می باشد و شیب زیاد در محوطه باغ شده تا معماران برای اتصال قسمت های مختلف اصلی و فرعی باغ از پله استفاده کنند، ساختمان عمارت اصلی در قسمت غربی باغ است و در جلوی آن سمت شرق حوض آب وسیعی با وسعت 335 متر مربع و نیم متر ارتفاع احداث شده است که محیط آن را 18 قطعه سنگ بزرگ و یکپارچه تشکیل می دهد و در چهارگوشه آن چهار نخل ققنوس بسیار بلند به چشم می خورد که به زیبایی حوض افزوده است.

درست در میان باغ گذرگاه اصلی آن وجود دارد که از غرب باغ به شرق کشیده شده است و از مقابل ساختمان آغاز شده و تا انتهای باغ ادامه دارد، در دو طرف این گذرگاه ها شمشادهایی کوتاه دیده می شود و در وسط آن جوی آبی جریان دارد که این جوی آب از استخر اصلی منشعب می شود و به قسمت های دیگر باغ می رسد.

باغ گیاهشناسی باغ ارم

بعلت تنوع گیاهی بالا در باغ ارم این باغ به شکل یک نمایشگاهی درآمده است که انواع گیاهان و گل ها را در آنجا می توان مشاهده کرد، پوشش گیاهی این باغ ب دو دسته درختان و گیاهان غیر مثمر مانند سروناز، افرا، ارغوان و بید مجنون و … است که سروناز آن با 35 متر بلندی عنوان بلندترین سروناز شیراز را به خود اختصاص داده است. دسته دوم این پوشش درختان و گیاهان مثمر مانند انار، ازگیل، نارنج، خرمالو و گردو و … می باشند.

علت اصلی سرسبزی باغ ارم بعلت آب روان و زلالی است که در حوضخانه می گردد و وارد جویی می شود که در تمامی نقاط باغ گسترش یافته است و توسط جوی ها درختان و گیاهان سیراب می کند، علاوه بر این جوی ها قنات نهر اعظم و دو حلقه چاه عمیق نیز در باغ حفر شده است که همگی به سرسبزی باغ ارم کمک می کنند.

تصاویر