ایستگاه راه آهن گرگان

ایستگاه راه آهن گرگان

نقد و بررسی

توضیحات

ایستگاه راه آهن گرگان

این خط آهن که در مسیر خط آهن سراسری این در قسمت شمال شرقی کشور احداث شده است. ایستگاه راه آهن گرگان (Gorgan Railway Station) در 9 آبان سال 1339 در مسیر خط راه آهن بندر ترکمن – گرگان و در قسمت شمال شرقی شهر گرگان احداث شده و ایستگاه اصلی خط راه آهن شمال شرق است.

اطلاعات تماس ایستگاه

آدرس ایستگاه : گرگان، حاشیه کمربندی گرگان، نرسیده به میدان ترمینال، ایستگاه راه آهن گرگان

کد پستی : 4919746595

سامانه صدای مسافر : 5149 – 021

شماره تلفن : 32227911 – 017

شماره تماس روابط عمومی : ۳۲۶۸۷۹۱۱ – 017

اطلاعات سالن : 32681659

تلفن پاسخگویی به شکایات : 31282205 – 017

تلفن ارتباط مردمی : 31282206 – 017

مرکز تلفن : 31288000 – 017

مسیرهای ریلی گرگان ( ورودی و خروجی )

در ایستگاه گرگان نیز برای مسیرهای مثل گرگان – تهران و گرگان – ساری سرویس دهی انجام می شود.

مسیر قطار گرگان به تهران

مدت زمان سفر 11 ساعت به طول می انجامد تا به ایستگاه راه‌آهن تهران برسید و از ایستگاه های مانند رگان، بندرتركمن، بندرگز، بهشهر، نكا، ساري، قائمشهر، شيرگاه، زيرآب، پل سفيد، ورسك، فيروزكوه، زرين دشت، سيمين دشت، گرمسار، پيشوا، ورامين و تهران عبور می کند. در این مسیر قطار 3 ستاره البرز واگن کوپه‌ ای 4 نفره قرار داده شده است و توسط شرکت مسافربری ریلی رجا برنامه ریزی برای سفر های آن را انجام می دهد.

مسیر قطار گرگان به ساری

مدت زمان سفر 3 ساعت به طول می انجامد تا به ایستگاه راه‌آهن ساری برسید و از ایستگاه های مانند بندرتركمن، بندرگز، بهشهر و نكا عبور می کنید. این مسیر رو به صورت یک روز درمیان شما قادر خواهید بود از آن استفاده کنید. در این مسیر با استفاده از قطار 3 ستاره البرز واگن کوپه‌ای 4 نفره برای سفر های آن را انجام می دهد.

امکانات ایستگاه راه آهن گرگان

امکانات شامل سرویس بهداشتی، نمازخانه، پارکینگ، بوفه فروش مواد خوراکی، دستگاه خودپرداز، سکوهای سوار و پیاده شدن مسافر، گیشه های فروش بلیط و سالن انتظار را می توان نام برد.

خط راه آهن شمال شرق

این خط آهن که در مسیر خط آهن سراسری این در قسمت شمال شرقی کشور احداث شده است، دارای ایستگاه های مختلفی بر سر راه خود است. گلوگاه، بند گز، بندر ترکمن، گرگان، یامپی، پتروشیمی و اینچه برون از جمله ایستگاه های این خط می باشند. در این خط ایستگاه های بسیار مهمی قرار گرفته است.

به طور مثال ایستگاه بندر ترکمن که از ایستگاه های بندری کشور می باشد و از لحاظ استراتژیک بسیار حائز اهمیت است. این ایستگاه علاوه بر این جز ایستگاه های با امکانات بالا می باشد. ایستگاه دیگر این خط اینچه برون می باشد که ایستگاهی در مرز ایران و ترکمنستان است و به ایستگاه اترک در بیرون از مرزهای کشور متصل است.

تاریخچه

راه آهن شمال کشور همزمان با تاسیس راه آهن سراسری در زمان سلطنت رضاشاه در بیست و سوم مهرماه ۱۳۰۶ ه . ش آغاز و در شهریور ۱۳۱۶ خاتمه یافت. در آذرماه سال ۱۳۹۳ با حضور ریاست محترم جمهور اداره کل راه آهن شمال شرق ۲ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت. این اداره کل دارای۱۴۶ کیلومتر خط اصلی و حدود ۵ کیلومتر خطوط فرعی و مجموعا ۸ ایستگاه باری و مسافری که از ایستگاه گلوگاه آغاز و به ایستگاه اینچه برون ختم می شود.