آبشار کبودوال علی‌آباد کتول

آبشار کبودوال علی‌آباد کتول

نقد و بررسی

توضیحات

آبشار کبودوال

در دل منطقه‌ای که به سرزمین آبشارها معروف است؛ آبشاری وجود دارد که بیش از همه، گردشگران و طبیعت دوستان را به وجد می‌آورد؛ تنها آبشار خزه‌ای ایران که «کبودوال» نام دارد. استان گلستان به سبب داشتن حدود 60 آبشار کوچک و بزرگ به سرزمین آبشاران معروف است و کبودوال یکی از معروف‌ترین آبشارهای این استان است که در ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر علی­ آباد کتول قرار گرفته. آبشار کبودوال یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های منطقه محسوب شده و از تنوع گونه‌های گیاهی و چشمه‌های فراوان برخوردار است. این آبشار در فصول بهار و تابستان محل تفریح انبوه زیادی از طبیعت دوستان است؛ آبشار 15 متری که در دل جنگل بکر کبودوال و در ارتفاع 1780 متری دامنه کوه هارون قرار دارد. آب رودخانه آبشار از دامنه شمالی کوه هارون سرچشمه می‌گيرد و با عبور از میان جنگل به دهانه آبشار وارد می­شود.

فراتر از خیال

پس از طی کردن مسیر منتهی به رودخانه، درست زمانی که صدای آب را در چند قدمی خود احساس می‌کنید کافی است سرتان را بالا بگیرید و یکی از زیباترین مناظر دنیا را در مقابل چشمانتان ببینید. ورودی آب رودخانه به دهانه آبشار که اطراف آن را پوشش سبزرنگ احاطه کرده است بیش از آنچه که بتوانید در عکس‌ها ببنید خیال انگیز است؛ آب رودخانه همچون گیسویی سپید از آبشار فرو می‌ریزد.

سطح بستر سرچشمه آبشار و فضای اطراف آن پوشیده از خزه‌هایی است که از فاصله دور قابل رویت است و این فضا تصویری از جریان آب بر روی مخمل سبز را در پیش چشمتان نمایش می­دهد. این خزه ها در فصل پاییز خشک می­شود اما چیزی از زیبایی آبشار کم نخواهد شد. فضای سبز اطراف آبشار و رودخانه به همراه جنگل کبود وال در فصل پاییز تبدیل به فرشی نارنجی و قرمز رنگ می­شود؛ به طوری که مبهوت فضای رنگارنگ و قرمزگون جنگل و اطراف رودخانه و آبشار خواهید شد. در دهانه آبشار، آب به واسطه شکل بستر خود به سه شاخه اصلی تقسیم می­شود که هر شاخه در ادامه مسیر خود به دو یا سه شاخه باریکتر تبدیل شده و با فشار بسیار بر بستر پایین آبشار می­ریزد.

از آنجا که این آبشار در عمق دره­ای از جنگل‌های انبوه قرار دارد، شما به علت انبوه بوته­ها و پوشش گیاهان چیزی از مسیر رودخانه سرچشمه آب نمی‌بینید، به گونه‌­ای که فکر می­کنید آب آبشار از سوراخی در بالای آن در حال جوشیدن است.

در سفر به آبشار کبودوال نه تنها از تماشای مناظر متحیر خواهید شد بلکه از شنیدن صدای حرکت آب در سکوت جنگل و ترکیب آن با صدای برخورد آبشار با کف رودخانه پایین آبشار، آرامش را به معنای واقعی کلمه احساس خواهید کرد. آب رودخانه کبودوال و آبشار آن بسیار تمیز و زلال است بنابراین به خودتان شک راه ندهید و از این آب زلال بنوشید.

منبع : visitiran.ir/fa