آبشار خور کرج

آبشار خور کرج

نقد و بررسی

توضیحات

آبشار خور

آبشار خور یکی از آبشارهای بلند در نزدیکی شهر تهران به حساب می‎آید. این آبشار در مسیر جاده کرج به چالوس و در کیلومتر 17 این جاده قرار گرفته است. ارتفاع آبشار خور حدود 50 متر است. همچنین روستایی هم‎ نام آبشار در دامنه غربی قله «گندم چال» واقع شده که دارای 3400  متر ارتفاع از سطح دریاست.

آب آبشار خور از طریق رودی که از سمت قله پهنه حصار جریان دارد جاری می‎‌شود. البته لوله آبی هم آب چشم‌ه‎ای در آن نزدیکی را به بالادست آبشار انتقال می‎دهد.

آبشار خور علاوه بر طبیعت و چشم‌‎انداز زیبایی که دارد، مقصد جذابی برای طبیعت‎‌گردان و علاقه‌مندان به شاخه آبشارنوردی است. همچنین در برخی از فصول سال تورهای گردشگری به همراه مربیان حرفه‎ای برای تجربه فرود از آبشار برگزار می‎‌شود. منطقه خور یک پیست اسکی هم دارد که در فصل سرما، طرفداران ورزش‎‌های زمستانی را به سوی خود فرا می‎‌خواند.

با این‎حال خور مقصدی است که هم در فصل گرم و هم در فصل سرد می‎توان به آن سفر کرد. علاوه بر آبشارنوردی، یخ‎ نوردی هم از جمله ورزش‎‌های زمستانی رایج در آبشار خور است. با سرد شدن هوا، آب آبشار یخ می‎زند و به شکل دیواره‎ای یخی از بالای صخره به پایین کشیده می‎‌شود. همچنین منطقه خور در فصل تابستان آب و هوایی خوش دارد. وجود باغ‎‌های میوه در این منطقه بر جذابیت‌‎های آن می‌‎افزاید.

 برای رسیدن به آبشار باید از خروجی «خوزن‎کلا» راه روستای «خور» را در پیش گرفت. از آن‎جا با کم ‎تر از یک ساعت پیاده‎روی می‎توان به آبشار رسید.

منبع : visitiran.ir/fa