جاهای دیدنی شیراز

جاهای دیدنی شیراز

نقد و بررسی

توضیحات

جاهای دیدنی شیراز

شیراز یکی از شهرهای بزرگ و زیبای ایران محسوب می شود که در سفر به شیراز می خواهیم با برخی از جاهای دیدنی شیراز آشنا شویم البته آدرس و عکس های این مکان های دیدنی شیراز را نیز ذکر شده است در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

شیراز شهر بهار نارنج و باغ های دلگشاست، که سالانه شاهد انبوه مسافران و گردشگران خارجی است. شیراز به شهر شعر، شراب، باغ و گل و بلبل شهرت دارد, زادگاه شاعران بزرگی مثل سعدی و حافظه و …. است. اما محبوبیت شیراز معطوف حافظیه و سعدیه نیست بلکه کل شهر همچون آلبوم عکسی زیبا است. دیدنی های شیراز همانند مسجد نصیرالملک با هزاران رنگ و باغ های متعدد و مشهور شیراز، زیبایی دروازه قرآن، بازار وکیل ، ارگ کریمخانی و … که می توان ساعات در هرکدام از این جاذبه های دیدنی قدم زد و از زیبایی آن لذت برد. در ادامه برخی از جاهای دیدنی شیراز به همراه آدرس گردآوری شده با ایران نیهون همراه باشید.

خوشا شیراز و وضع بی‌مثالش خداوندا نگه‌دار از زوالش به شیراز آی و فیض روح قدسی بجوی از مردم صاحب کمالش نسیم باد مصلی و آب رکن‌آباد غریب را وطن خویش می‌برند از یاد نمی‌دهند اجازت مرا به سیر و سفر نسیم باد مصلی و آب رکن‌آباد اگرچه زنده‌رود آب حیات است ولی شیراز ما از اصفهان به حافظ

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز از زیباترین و بهترین جاهای دیدنی شیراز که به دلیل نورهای رنگارنگی که از پشت شیشه‌های رنگی آن درطول روز به داخل آن می تابد شهرتی جهانی دارد. مسجد نصیرالملک یکی از ده مسجد زیبای دنیاست، ورودی اصلی مسجد از کاشی هفت رنگ با تزیینات گل سرخ و گل زنبق شیراز پوشیده شده است.

آدرس مسجد نصیرالملک شیراز : در محله گود عربان و در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی امامزاده شاه چراغ قرار گرفته است.

مسجد و بازار وکیل

بازار وکیل شیراز

مسجد وکیل یا مسجد سلطانی نیز از زیباترین و بهترین جاهای دیدنی شیراز است که یکی از شاهاکارهای معماری دوران زندیه در چند قدمی بازار وکیل قرار گرفته است، مسجد دو ایوان و شبستان جنوبی و شرقی دارد و صحن و ایوان‌هایش پوشیده از کاشی کاری است.

آدرس مسجد وکیل : غرب بازار وکیل، انتهاى راسته شمشیرگرها قرار گرفته‌ است.

دروازه قرآن

دروازه قرآن

تنها دروازه باقی مانده از شیراز قدیم در شمال شرقی شهر قرار گرفته جالب است بدانید در قدیم در بالای دروازه قرآنی قرار داده بودند که مسافران به سلامت از زیر آن عبور کنند که از دوران به بعد به دروازه قرآن شهر پیدا کرد.

آدرس دروازه قرآن : خروجی شهر شیراز به سمت مرودشت، کنار فلکه طاووسیه قرار گرفته‌ است.

حافظیه

حافظیه

جاهای دیدنی شیراز؟ حافظیه یا آرامگاه حافظ نام مجموعه‌ای آرامگاهی در شمال شهر شیراز و در جنوب دروازهٔ قرآن است که آرامگاه حافظ شیرازی را در خود جای داده است.  همه ساله حافظیه شاهد حضور میلیون ها عاشق این شاعر نامی است. بنای فعلی مقبره در سال 1315 با تلاش علی اصغر حکمت با الگو گرفتن از معماری دوره زندیه و یادمان های قبلی حافظیه توسط معماری فرانسوی بنام ماکسیم سیرو طراحی و با همکاری باستان شناس ایرانی علی سامی به اجرا در آورد.

آدرس حافظیه  : چهار راه حافظیه – بلوار گلستان قرار گرفته‌ است.

سعدیه

جاهای دیدنی شیراز؟ آرامگاه سعدی معروف به سعدیه محل دفن سعدی، شاعر برجستهٔ پارسی‌گوی است.که در انتهای خیابان بوستان و کنار باغ زیبای دلگشا در دامنه کوه قرار گرفته است.

مکان آرامگاه در ابتدا محل زندگی سعدی بود و تا اواخر عمر خود نیز آنجا بود سپس بعد از فوت همانجا دفن شد، در قرن هفتم مقبره او ساخته شد اما بنای فعلی در سال 1330 توسط معمار مدرنیست محسن فروغی با الهام از عنصار معماری سنتی باز طراحی شد.

آدرس آرامگاه سعدی : انتهای خیابان بوستان مجاور باغ دلگشا قرار گرفته‌ است.

بازار وکیل

بازار وکیل شیراز

جاهای دیدنی شیراز؟ بازار وکیل شیراز با ۳۰۰ سال قدمت، یادگار دوران زندیه است. اینجا جایی است که به نظر خیلی‌ها با سقف چهارسوقش که از چهارطرفش، چهار بازار منشعب می‌شود یکی از قشنگ‌ترین بازارهای ایران است. بازار وکیل به دستور کریم خان زند ساخته شده و معماری آن برگرفته از بازار قیصریه لار و اصفهان است.

آدرس بازار شیراز : ورودی‌ ها  بازار وکیل در خیابان‌ های زند، طالقانی و لطفعلی خان زند واقع شده‌ اند که ورودی اصلی بازارهای وکیل شمالی و جنوبی در خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری قرار دارد.

ارگ کریمخانی

ارگ کریمخانی

ارگ کریمخانی را می توان یکی از مهمترین و بزرگ تریم بناهای دوران زندیه خطاب کرد. زمانی وکیل الرعایا در آن زندگی می‌کرد و بعدها در دوره پهلوی مدتی به عنوان زندان از آن استفاده می‌شد تا امروز که مردم در جلوی بنای آجری ارگ می‌ایستند و مجذوب شکوه آن می‌شوند.

آدرس ارگ کریمخانی : خیابان کریمخان زند قرار گرفته‌ است.

خانه شاپوری

ر

جاهای دیدنی شیراز؟ خانه شاپوری متعلق به عبدالصاحب شاپوری از تاجران بزرگ شیراز بوده‌ که در سال 1310 تا 1315 توسط مهندس معروف آن زمان استاد ابوالقاسم ساخته شده است.

آدرس خانه شاپوری : خیابان کریم خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی، باغ و عمارت شاپوری قرار گرفته‌ است.

باغ ارم

باغ ارم شیراز

تاریخ ساخت باغ ارم را به زمان سلجوقیان نسبت داده‌اند و در زمان ناصرالدین شاه عمارت‌های نیمه کاره تکمیل و بازسازی شد.

باغ ارم به دلیل تنوع بالای گیاهانش به شکل نمایشگاهی از انواع گل‌ و گیاهان درآمده‌ است. بلندترین درخت سرو شیراز در باغ ارم قرار دارد و جدا از آن باغ پر از درختان میوه‌ای و بنایش به دلیل گچ بری‌ها و کاشی‌کاری‌های رنگارنگش یکی از شاهکارهای دوره قاجاریه است.

آدرس باغ ارم : خیابان ارم، نزدیک به میدان ارم و در نزدیکی مجموعه‌ی دانشگاه شیراز قرار دارد.

باغ دلگشا

باغ دلگشا شیراز

یکی دیگر از باغ‌های شیراز که تاریخ پرفراز و نشیبی را از سرگذرانده باغ دلگشاست. زندیان باغ دلگشا را به سبک معماری ساسانیان ساختند و در زمان قاجار، باغ در اختیار خانواده قوام الملک بود و کوشک هایی نیز به آن اضافه شد.آینه‌کاری‌هایی به همراه نقاشی‌های رنگ روغن با سقف‌هایی از چوب و گچبری‌هایی منقش به گل و بته دارد و درخت‌های نارنج و پرتقال در باغ باصفایش.

آدرس باغ دلگشا : شمال شرقی شیراز، در مسیر آرامگاه سعدی قرار گرفته‌ است.

باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام

جاهای دیدنی شیراز؟ باغ نارنجستان توسط قوام السلطنه بین سال های 1257 تا 1267 در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده که این محموعه دارای حمام، حسینه، مدرسه، دیوان خانه، اصطبل و بازارچه ای بود که در سال های اخیر بعد از تعمیرات اساسی بعنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته که در ان اشیای فرهنگی اهدایی پرفسور پوب (مورخ شهیر آمریکایی آثار هنری ایران) نگهداری می شود.

آدرس باغ نارنجستان توسط قوام : خیابان لطفعلی خان زند نرسیده به خیابان زینبیه، فلکه غدیر قرار گرفته‌ است.

سرای مشیری

سرای مشیر شیراز

سرای مشیری یا سرای گلشن از بازارهای قدیمی شیراز است که در دوره قاجاریه ساخته شده‌ است. سرای مشیری در جنوب شرقی بازار وکیل جنوبی و در مجاورت در خروجی آن قرار گرفته‌ است.

آدرس سرای مشیری : در جنوب شرقی بازار وکیل جنوبی و در مجاورت در خروجی آن قرار گرفته‌ است.

خانه زینت‌ الملک

خانه زینت الملوک

جاهای دیدنی شیراز؟ خانه زینت‌ الملک یا زینت‌ الملوک به جای مانده از دوره قاجار است سقف بیشتر اتاق‌ های این خانه چوبی است که با نقاشی تصاویر گوناگونی از حیوانات، پرندگان و گل و بوته آراسته شده‌ است که در زیرزمین این بنا موزه مشاهیر فارس همراه با مجسمه‌های مشاهیر فارس برپا شده است.

آدرس خانه زینت‌ الملک : خیابان لطفعلی خان زند قرار گرفته‌ است

تصاویر