گواهینامه بین المللی رانندگی را چطور بگیریم؟

گواهینامه بین المللی رانندگی را چطور بگیریم؟

گواهینامه بین المللی

اگر قصد دارید به ماشین شخصی خودتان به خارج از کشور سفر کنید به گوهینامه بین المللی نیاز دارید اما چطور گواهینامه بین المللی رانندگی بگیریم؟ و یا از کجا بگیریم؟ در ادامه برای آشنایی بیشتر با گواهیانه رانندگی یا IDP که مخفف (International Driving Permit) است با ایران نیهون همراه باشید.

انتخاب نوع سفر

هنگامی که می خواهید به مسافرت بروید مقصد مورد نظرتان را انتخاب می کنید اما چطور می خواهید به مقصدتان برسید با خرید بلیط هواپیما ، قطار ، اتوبوس و کشتی ولی گاها برخی دوست دارند با وسایل شخصی خودشان به مسافرت بروند. که این انتخاب علاوه بر سختی های خود محبویت و پوئن های مثبت خوبی را نیز دارا است و می توانید مناظر و طبیعت جاده ای آن لذت ببرید. و از هر مکان که خوشتان آمد توقف کنید و استراحت کنید. اما این نوع مسافرت و رایج ایرانگردی نیست و می توانید به خارج از کشور نیز سفر کنید. برای اینکه با ماشین شخصی خود به خارج از کشور بروید به گواهیانه بین المللی رانندگی نیاز دارید. که در ادامه به آن می پردازیم.

گواهینامه بین المللی رانندگی

گرفتن گواهیانه بین المللی رانندگی آنقدر هم سخت و زمان بر نیست. اما باید بدانید که این نوع گواهینامه در واقع سندی است که ارگان های رسمی و دارای صلاحیت کشورهای مختلف آن را برای مدت مدت زمان معلوم یا یک یا سه سال صادر می کنند.

کسانی که این گواهینامه را داشته باشند می توانند با ماشین شخصی خود به دیگر کشور ها سفر کنند. البته گواهینامه ای که صادر می شود به زبان های مختلفی همانند انگلیسی عربی، فرانسوی، روسی، آلمانی، اسپانیایی ، و چینی ترجمه می شود که این هفت زبان، زبان های بین المللی هستند. که با این گواهینامه های متوان به خیل از کشورهای رانندگی کرد.

نحوه دریافت گواهینامه بین‌ المللی رانندگی

در ایران، کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی مجری صدور گواهینامه بین‌ المللی است. این امکان برای رانندگانی که گواهینامه معتبر جمهوری اسلامی ایران دارند، وجود دارد. لازم به ذکر است این گواهینامه یک یا سه سال اعتبار دارد و دارنده آن اجازه دارد در 196 کشوری که آن را تائید می‌کنند، رانندگی کند.

مدارک مورد نیاز

  • * گواهینامه معتبر جمهوری اسلامی ایران را باید داشته باشید.
  • * دو قطعه عکس تمام‌رخ ۴×۳ با پس‌زمینه سفید برای خانم ها باید با حجاب اسلامی کامل باشد.
  • * تصویر صفحه اول گذرنامه نیاز است.
  • * تکمیل فرم درخواست گواهینامه بین‌المللی (فارسی و انگلیسی)
  • * در صورتیکه قبلا یک بار گواهینامه را بین المللی گرفته اید، باید آن را تحویل دهید.

هزینه گرفتن گواهینامه

برای گرفتن این گواهینامه باید هزینه های زیر را پرداخت کنید: ۹۵۰۰۰ هزار تومان برای دریافت گواهینامه بین المللی یکساله. ۱۱۵۰۰۰ برای دریافت گواهینامه یکساله با مجوز رانندگی موتور و اگر هم بخواهید گواهینامه بین المللی ۳ ساله بگیرید، باید مبلغ ۳۰۵۰۰۰ تومان بپردازید.

گواهینامه را از کجا بگیریم؟

مراجعه به مراکز اصلی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران (تحویل فوری)

  • تهران: خیابان خرمشهر- خیابان شهيد عربعلي – پلاك 2
  • تهران: خیابان آزادی-بین خیابان های خوش و بهبودی- نبش خیابان شهید قانعی- پلاک 231
  • تهران: خیابان فیاض بخش – نبش کوچه جهانگردی – پلاک 33

مراجعه به یکی از نمایندگی‌های کانون معاونت اسناد و مدارک بین‌المللی در سراسر کشور ( تحویل فوری )

مراجعه به ادارات پست سراسر کشور. ( زمان تحویل یک هفته پس از ارسال مدارک توسط پست به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی )

ثبت درخواست از طریق اینترنت. (در این روش، فقط گواهینامه رانندگی بین المللی یک ساله قابل در یافت است و در لحظه ثبت درخواست، باید حداقل یک ماه و ده روز از اعتبار گواهینامه رانندگی ملی باقیمانده باشد- زمان تحویل حدودا هفت تا 10 روز کاری)

برای ما بسیار مسرت بخش است که با نظرات خود ما را در ارائه خدمات بهتر یاری نمایید.

نکات مهم گواهینامه بین المللی

  • راننده موظف است کلیه قوانین رانندگی مربوط به کشور مقصد را رعایت کند.گواهینامه‌های رانندگي بين‌المللي قابل تمديد نمی باشند و پس از انقضا نیاز به درخواست صدور گواهینامه جدید است.
  • برخی از کشورها مانند آمریکا، کانادا، استرالیا، کشورهای اروپایی و امارات متحده عربی سخت گیرانه تر عمل میکنند. در این کشورها همراه داشتن اصل گواهینامه ایران همراه با گواهینامه رانندگی بین ‌المللی الزامیست.
  • گواهینامه 3 ساله در امارات فقط برای ماشین های اجاره ای مورد استفاده است.
  • برخی از کشورها مانند امریکا، ژاپن و … گواهینامه بین المللی سه ساله را نمی پذیرند.
  • از آنجایی که قوانین داخلی و بین المللی، لحظه به لحظه در حال تغییرند پس در هر زمان که قصد دریافت این مدرک را داشتید برای کسب اطلاعات بیشتر حتما با شماره تلفن های کانون 88500209 الی 11 تماس بگیرید.
0 0 رای
امتیاز بدهید
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات