نگاهی به کلیسای سنت باسیل روسیه

نگاهی به کلیسای سنت باسیل روسیه

کلیسای جامع سنت باسیل برجسته ترین بناهای تاریخی روسیه است، این مکان زیبا که معماری خیره کننده ای را دارد این بنا یکی از نمادهای کشور روسیه به شمار می آید، کلیسای سنت باسیل دارای تاریخ 450 ساله در میدان سرخ مسکو واقع شده است با ایران نیهون همره باشید.

کلیسای سنت باسیل

کلیسای سنت باسیل به دستور ایوان مخوف یا همان ایوان چهارم در سال 1554 از چوب ساخته شد اما بعد از گذشت 6 ماه در سال 1555 میلادی دستور ساخت کلیسا از سنگ داده شد که ساخت آن 6 سال به طول انجامید که تاریخ به پایان رسیدن این بنا مقارن شد با جشن شفاعت حضرت مریم که در تمام کلیسا ها حتی کلیسا های نیمه تمام تقدیس می شدند و هر کلیسا نام یکی از مقدسین را به خود می گرفت.

کلیسای سنت باسیل روسیه

چهار گنبد این کلیسا نام خود را از مقدسینی گرفتند که در جنگ با قزان‌ها شجاعت به خرج داده بودند و سه محراب دیگر نیز به نام دو تن از امپراطوران روسیه و جشن نزول خداوند بر اورشلیم نام‌گذاری شد.

اما ساختمان اصلی کلیسا با نام شفاعت مریم مقدس برای شکرگزاری پیروزی در جنگ با قزان‌ها نام‌گذاری شد که محراب‌های دیگر کلیسا نیز امروز با همین نام شناخته می شوند.

کلیسای سنت باسیل شامل 9 کلیسا است که بر روی یک پایه ساخته شده اند و همگی به کلیسای اصلی مرتبط می شوند. کلیسای اصلی به خیمه‌ای بلند منتهی می‌شود و ۹ کلیسای کوچک دیگر توسط گنبد‌های کوچک از یکدیگر متمایز هستند.

کلیسای سنت باسیل بارها گرفتار آتش شده بود در نیمه دوم قرن هفدهم باز سازی و سقف چوبی آن با آجر های قوس دار جایگزین شد.که نقش های رنگارنگ نیز بر دیوار اتاق ها و دیوار های خارجی کلیسای سنت باسیل نقش بست.

در سال 1683 بار دیگر مورد مرمت قرار گرفت و سقف آن کاشی کاری شد، حروف زردرنگ نقش بسته بر کاشی‌های آبی پررنگ بر دیوار‌ها داستان ساخت و بازسازی کلیسای سنت باسیل هستند، ولی این نوشته‌ها طی یک قرن بعد در مرمت این بنا از بین رفت. ناقوس کلیسا در سال ۱۶۸۰ با دو ناقوس جدید جایگزین شد.

در سال ۱۷۳۷ کلیسای سنت باسیل بار دیگر در چنگ آتش اسیر شد و بار دیگر مورد بازسازی قرار گرفت که این بار تغییراتی اساسی در ساختمان آن به وجود آمد.

کلیسای سنت باسیل در سال ۱۹۲۸ به عنوان یکی از آثار بزرگ ملی و جهانی دولت روسیه درآمد. چند دهه بعد، در‌های کلیسا به روی بازدیدکنندگان باز شد اما نه به عنوان مکانی برای عبادت، بلکه به عنوان موزه‌ای تاریخی که تا به امروز نیز تقریبا به همین شکل باقی مانده است و در سال ۱۹۹۰، کلیسای سنت باسیل در یونسکو ثبت جهانی شد.

4 1 رای
امتیاز بدهید
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات