چهارشنبه سوری از تاریخ تا فرهنگ

چهارشنبه سوری از تاریخ تا فرهنگ

چهارشنبه سوری

مراسم چهارشنبه سوری یکی از جشن های کهن ایرانی است که در آخرین غروب سه شنبه و شب پیش از آخرین چهشنبه هر سال در ماه اسفند برگزار می شود، شاید به مرور زمان شیوه ی برگزاری این جشن تغییراتی کرده باشد اما همچنان این جشن بزرگ پابرجای مانده است و با اندکی تفاوت در اکثر نقاط کشور برگراز می شود.برای آشنایی بیشتر با چهارشنبه سوری با ایران نیهون همراه باشید.

جشن زیبای چهارشنبه سوری اولین جشن از مجموعه ی جشن ها و مناسبت های نوروزی می باشد که در آن با برافروختن آتش، پریدن از روی آن و برخی رسومات دیگر به صورت دسته جمعی و در فضای باز برگزار می شود.چهارشنبه سوری یکی از روزهای آخر هفته است که معنای آن با سرخی و گرما به همراه است، بطورکلی می توان این چهارشنبه آخر سال را چهارشنبه سرخ و گرم هم معنا کنیم که رفتن سرما و آمدن فصل بهار و گرمای تابستان را نوید می دهد.

چهارشنبه سوری در لغت به چه معناست؟

از نظر پژوهشگران واژه سور در ترکیب با چهارشنبه معنای جشن می دهد، در حالی که بعضی دیگر معتقدند سور شکلی دیگر از سرخ است و آن را نشانه ای از سرخ بودن آتش، یا سرخی و سلامتی فرد می دانند.نام محلی این جشن شامل گول چارشمبه، کوله چوارشمبه، چوارشمبه کولی، چارشمبه سرخی و گوله گوله چارمشبه می باشد.

رسم و رسوم در چهارشنبه سوری

رسم و رسوم در چهارشنبه سوری بسیار است و این رسم ها عبارتند از برافروختن آتش، قاشق زنی، نقاره زنی، عبور از زیر توپ مروارید، فالگوش، نمک دادن و سرود چهارشنبه سوری است.برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

برافروختن آتش

مشهورترین نماد چهارشنبه سوری آتش است که در قدیم تمام گروه های اجتماعی از شاه تا رعیت در این مراسم شرکت می کردند و پشته های از هیزم یا وسایل قابل احتراق را در نقاط مختلف شهر و روستا آتش می زدند و دور هم جمع می شدند.به مرور زمان و زندگی شهرنشینی این آتش بازی ها را از حیاط های دل باز و فضاهای شهری باز به پشت بام خانه ها و پارک ها رساند هرچند که این گذر زمان تغییراتی خطرناک را در این رسم و رسوم و جشن کهن قدیمی بوجود آورده است و امروزه جوانان در کوچه ها و خیابان ها آتش های عظیم برپا می کنند و هم جان خود و هم جان دیگران را در خطر می اندازند اما امید بر این است که با حفظ این جشن قدیمی بازهم به شیوه گذشتگان بتوانیم لذت ببریم.

قاشق زنی

دختران دم بخت کاسه و قاشقی به دست می گیرند و همراه کودکان و نوجوانان چادر به سر می کردند و به در منازل همسایگان می رفتند و ازآنان هدیه و آجیل درخواست می کردند.این گروه هفت نفر بودند و در هر مرحله چادرهای خود را جا به جا می کردند تا شناخته نشوند و معمولا نیز درب هفت منزل یا مغازه می رفتند.در رسم زیبای قاشق زنی صله رحم، شادی، کمک به دیگران و نیازمندان رعایت می شده است.

نقاره زنی

عضدالدوله دیلمی نقاره زنی در چهارشنبه سوری را مرسوم کرده و فرمان داد هر چهارشنبه پایان سال در طلوع و غروب کرنا، دهل و شیپور بزنند.و از آن پس این رسم نیز در چهارشنبه سوری گنجانده شد.

عبور از زیر توپ مروارید

رسم عبور از زیر توپ در تهران و در دوران شاه عباس صفوی رواج پیدا کرده است، در آن دوران زنان و دختران دم بخت را دور تا دور توپ هایی که از پرتغالی ها به غنیمت گرفته شده بود جمع می کردند وعبور می دادند، معتقد بودند این کار موجب گشایش بخت می شود.

نمک دادن

پیشینه رسم نمک دادن به شهر شیراز بازمی گردد، در این شهر مردم سبدی با محتوای بسته های نمک را روی سرخود می گذاشتند و در کوچه های شهر می گشتند و به هر رهگذری که برخورد می کردند یک مشت نمک هدیه می دادند و در قبال آن پولی می گرفتند و فردای آن آش می پختند و برای دوستان خود می فرستند.

فالگوش ایستادن

شخصی سر کوچه یا محل گذر می ایستاد و کلیدی را زیر پای خود پنهان می کرد و همزمان نیز نیتی را در دل خود می گذارد و گوش هایش را تیز می کرد و اولین کلماتی که به گوشش می رسید را با نیت خود مطابقت می داد.

0 0 رای
امتیاز بدهید
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات