پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر

نقد و بررسی

توضیحات

مشگین شهر در استان اردبیل با برخورداری از طبیعت بکر و آب و هوای دلچسب و خنک در دامنه کوه سرفراز سبلان واقع است. گردشگران زیادی هر ساله به خاطر وجود گردشگاه های تاریخی و طبیعی و همچنین استخر های آبدرمانی به این منطقه می روند. یکی از جاهای دیدنی این شهر به نام پل معلق مشگین شهر است که این پل به طولانی ترین پل منطقه خاورمیانه شهرت دارد. برای آشنایی بیشتر با با ما همراه شوید.

مشخصات پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر

این پل معلق با ارتفاعی حدود ۸۰ متر بر بالای رودخانه خیاوچایی و بر بلندای پارک جنگلی مشگین‌شهر ساخته شده که دو متر عرض و ۳۶۵ متر طول دارد. پل معلق مشگین‌شهر اردبیل توسط مهندسان ایرانی و با دانش بومی طراحی و در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار توسط شرکت مکان شهر ابرا،  اجرا و در بهار سال ۱۳۹۴ افتتاح شد طراحی و ساخت  این پل با الهام از پل کاپیلانوی ونکوور کانادا و توسط مهندس گنجعلی بیگ انجام  شد. ساخت پل معلق مشگین شهر در دو سایت A و B در طول ۹ ماه انجام شد و در حدود ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه در برداشت.

پل معلق مشگین شهر که جزو ۱۰ سازه برتر معماری ایران در حوزه گردشگری قرار دارد، از نوع پل‌هايی كه عرشه آن‌ها انحنا دارد و از نوع تخت نيست. در ساخت این پل از کامپوزیت طرح چوب استفاده شده است که مقاومت بالایی در برابر ضربه، رطوبت، حریق و فشار صاعقه دارد. علاوه بر این مواد پلیمری، سنسورهای کنترل حرکتی، بادسنج و دمپرهای خنثی کننده رزونانس در این پل به کار برده شده است. این پل ظرفیت عبور سه هزار بازدیدکننده را دارد.

یکی از جالب‌ترین بخش‌های پل معلق مشگین‌شهر، قسمت شیشه‌ای آن است که در وسط پل قرار دارد. در هنگام عبور از روی این بخش پل می‌توانید زیر پای خود و دره را ببینید. توصیه می شود در هنگام عبور از روی پل از دویدن و پرش خودداری کنید. این کار موجب ایجاد نوسان پل می‌شود و ممکن است برای کودکان و افراد سالخورده مشکل ایجاد کند و باعث زمین خوردن آن‌ها شود.

پل معلق مشگین شهر

جاذبه های تفریحی پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر بخشی از مجموعه گردشگری خیاو تاگیردولی است و  نام جدید آن پل لند Pol Land می باشد. این مجموعه بزرگ‌ترین پروژه گردشگری اردبیل محسوب می‌شود که با داشتن امکانات رفاهی و تفریحی متنوع یک روز شاد و مهیج را برای گردشگران و بازدیدکنندگان رقم می زند. در کنار پل معلق این مجموعه  پل معلق چوبی نیز وجود دارد. این پل ۱۰۰ متر طول و ۲۵ متر ارتفاع دارد. علاوه بر پل‌گردی روی پل معلق و چوبی مشگین‌شهر می‌توانید از ورزش‌ها و بازی‌های هیجان‌انگیز هوایی دیگر لذت ببرید. بازی هایی مانند  زیپ‌ لاین، بیگ جامپ با ارتفاع ۱۶ متر، پارگلایدر و بالن سواری پیشنهاد می کنیم از زیپ لاین این مجموعه غافل نشوید. زیپ لاین پل معلق مشگین‌شهر با طول ۳۵۰ متر سه لاین دارد و در ارتفاع ۹۰ متری از دره زیبای خیاو چای قرار گرفته است. و هنگام استفاده منظره ای دیدنی زیر پای شماست.

از دیگر بازی های مهیج این مجموعه قالیچه معلق مجموعه پل لند است که در کنار پل معلق چوبی و در سایت B قرار دارد. این بازی دارای ۶ صندلی و کمربند ایمنی برای سرنشینان است. کفی متحرک این وسیله ابتدا کامل پوشیده شده بود و سپس برای هیجان بیشتر از کفی شیشه‌ای استفاده کردند.

شترسواری، اسب‌سواری، موتورسواری، موتور چهار چرخ، کارتینگ، پینت بال، تیراندازی و سواری با خودروهای طرح قدیمی از دیگر تفریحات شاد و خاطره‌انگیز در مجموعه پل معلق مشگین‌شهر است. علاوه بر این سوئیت‌های اقامتی، رستوران گردان، سینما، فودکورت، تالارهای پذیرایی، پارکینگ، بازارچه‌های صنایع‌دستی و آلاچیق عشایری نیز از جمله امکانات رفاهی مجموعه گردشگری پل معلق مشگین شهر است.

پل معلق مشگین شهر

بهترین زمان بازدید از پل

بهترین زمان بازدید از پل معلق مشگین فصل بهار و تابستانه، شما در گرمای کلافه کننده تابستان باید در نظر بگیرید که مشگین‌شهر با آب‌ و هوای خنک و مطبوعی که دارد که برای گذران روزهای گرم سال مقصدی عالی به شمار می‌رود.

البته فصل‌های پاییز و زمستان نیز پل معلق مشگین شهر خالی از لطف نیست . مخصوصا زمانی که این منطقه از برف سفیدپوش می‌شود و می‌توانید منظره‌ای تماشایی را از روی پل تماشا کنید.

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت هشت صبح تا ۱۰ شب

مسیردسترسی به پل

این پل در شهرستان مشگین شهر استان اردبیل واقع است. این پل بر بلندای پارک جنگلی مشگین شهر در دامان کوه سبلان جای دارد.

آدرس: مشگین شهر، خیابان سعدی، بالاتر از میدان دادگستری، پشت بیمارستان ولیعصر (مشاهده روی نقشه)

کلام آخر

اردبیل از جمله استان های خوش آب و هوا در ایام تابستان و شهر مشگین‌شهر از جمله شهرهای توریستی این اردبیل با داشتن جاذبه گردشگری پل معلق مشگین شهر همواره میزبان گردشگران بسیاری بوده، این پل به عنوان طولانی ترین پل خاورمیانه معروف و در تمام فصول سال قابل بازدید است. هزینه عبور از این پل 25000 هزارتومان و هزینه پارکینگ مجموعه گردشگری 5000 تومان می باشد.

تصاویر