باغ دولت آباد

باغ دولت آباد

نقد و بررسی

توضیحات

باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یزد به همراه بادگیرش یکی از معروفترین جاهای دیدنی یزد می باشد، در میان این باغ بلندترین بادگیر خشتی جهان قد برافراشته که با توجه به شرایط اقلیمی و معماری یزد ساخته شده است. هشت باغ دولت آباد یزد باغی است بی نهایت زیبا که از قناتی در فرسنگ ها دورتر تغذیه شده و این باغ تبدیل به نگینی در شهر یزد شده است.در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

یزد به شهرها بادگیرها و دوچرخه ها معروف است، یکی از حقایق جالب یزد حرکت و زنده بودن محیط است.زندگی در یزد و شهری کویری با تابستان های طاقت فرسا را بادگیرها و ساباط ها آسان کرده است، نام این شهر یادآور آثار هنری و اصیل می باشد.

بهترین زمان سفر به یزد با توجه به آب و هوای یزد از اوایل پاییز تا اواسط بهار می باشد.

این مجموعه در خیابان شهید رجایی واقع شده است و از خیابان های دیگر ورودی نداشته و در دست مرمت است، با این حساب رفت و آمد از در ورودی اصلی انجام میگیرد.این باغ در اوایل دوره ساخت و در زمان قاجاریه خارج از شهر قرار داشت و متصل به دروازه چهار منار بود اما با گذشت زمان فضای اطراف شهریت پیدا کرده و باغ در مرکز شهر یزد واقع شد.

تاریخچه باغ دولت آباد

تاریخ قدیم یزد نشان می دهد که باغ های مهم و بزرگ از قدیم الایام در آنجا ساخته می شده، باغ دولت آباد یزد از نمونه باغ های بزرگ ایران که در دوره ی زندیه بنا شده است.بادگیر معروف این باغ با ارتفاع 33 متر از سطح زمین بلندترین بادگیر شناخته شده است.در این باغ یک قنات با قدمت 200 سال وجود دارد که به دستور خان بزرگ تاسیس شده و از احداث 5 رشته قنات تشکیل و پس از آن باغ دولت آباد را به وجود آورده است.

قنات دولت آباد

قنات دولت آباد نقش اساسی در به وجود آمدن باغ دولت آباد داشته و با طول 60 کیلومتر یکی از مهمترین قنات های شهر یزد است، این قنات از ارتفاعات مهریز سرچشمه می گرفت و در مسیر خود بخشی از اراضی مهریز را سیراب می کرد و چند آسیاب آبی را به کار می انداخت و به یزد می رسید.

این مجموعه در سال 1160 ساخته شده و حدود 260 سال قدمت دارد، در قدیم محل اقامت حاکم وقت شاهرخ میرزا و کریم خان زند بوده است.باغ دولت آباد یادگار دوره های افشاریه و زندیه می باشد که شامل سردر، ساختمان بهشتی و بادگیر، عمارت بهشت آئین و تالار آینه، عمارت تهرانی، آب انبار دو دهانه و باغ ناصر می باشد.در این باغ درختان میوه مانند انگور و سرو و کاج و همچنین گل های محمدی و سرخ یافت می شود.

باغ دولت آباد یکی از زیباترین باغ های ایران به حساب می آید و وسعتی در حدود 6 هکتار دارد، در اوایل احداث باغ از سمت شمال به خیابانی می رسید که درختان بسیاری داشته بطوریکه درخت ها مانع دید از خارج به داخل می شدند و به این خیابان هزار درخت نیز می گفتند که عرضش 4 تا 5 متر و طول آن از 20 کیلومتر بیشتر بوده، در قسمت شرقی باغ نیز خیابانی به طول 8 کیلومتر قرار داشته و از غرب به مسیل رودخانه ی خشک محدود شده است.

معماری باغ دولت آباد

بادگیر مرتفع در میان باغ دولت آباد با ارتفاع 8/33 متر بلندترین بادگیر جهان است که پلانی هشت ضلعی داشته و علت آن هم این است که از هر جهت باد وزید به راحتی و به سرعت به قسمت زیرین هدایت شود و به حوض وسط و زیر این بادگیر برسد و هوای داخل را خنک می کند.در این بنا با تلفیق باد و آب هوای خنک از زیر باد گیر به قسمت شاه نشین و تالارها انتقال پیدا می کند به همبن دلیل به آن ساختمان تابستانی نیز گفته می شود.

هندسه باغ دولت آباد بسیار دقیق  و سطح باغ را به دو بخش مستطیل عمود برهم جدا کرده که مستطیل بزرگتر باغ اندرونی است که عمارت سردر را به عمارت هشتی متصل کرده شده، با کاشت درخت در دو جانب محور اصلی سبب تمرکز دید به سوی عمارت اصلی شده و عمارت را از دید مزاحم محصور کرده است.مستطیل کوچیکتر باغ بهشت آیین و عمود بر محور اصلی باغ می باشد.

تصاویر