آثار و مکان های تاریخی مشهد

آثار و مکان های تاریخی مشهد

نقد و بررسی

توضیحات

آثار تاریخی مشهد

شهر مشهد یکی از کلان شهرهای ایران در شمال شرقی و با مرکزیت استان خراسان رضوی است، مکان های تاریخی مشهد را بخوانید که مشهد در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده و با مساحتی بالغ بر 351 کیلومتر مربع دومین شهر وسیع ایران بعد از تهران می باشد. این شهر در گذران زمان دوره های مختلفی را بر خود دیده و آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده است، برای آشنایی بیشتر با آثار تاریخی مشهد در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

شهر مشهد به واسطه وجود متبرک حرم علی بن موسی الرضا هر ساله میزبان زائران بسیاری می باشد، این شهر در حوضه رودخانه کشف رود و در دشت مشهد ما بین کوه های هزار مسجد و بینالود گسترش یافته است. آب و هوای مشهد معتدل و متمایل به سرد و خشک می باشد که باعث شده زمستان های سرد خشک و تابستان های گرم و خشک داشته باشد.

چهار طاقی بازه هور

آثار تاریخی مشهد کدامند؟ چهار طاقی بازه هور یا همان آتشکده بازه هور مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان مشهد و دهستان بیوجند در روستای بلوط سفید واقع شده است، این بنای تاریخی در سال 1310 به عنوان آثار ملی ایران ثبت شده است.

سازه ی این بنا از سنگ و دارای سه ورودی و یک گنبد مرتفع می باشد، این چهار طاقی با فاصله ایی حدود 80 کیلومتری جنوب مشهد و در کنار جاده قدیم مشهد به تربت حیدریه واقع شده است.به تازگی با کاوش های محققان کاربرد این بنای قدیمی را خاصیت نجومی اش دانسته اند و به نظرشان این بنا بازمانده یک مجموعه گسترده معماری بوده است که همین بخش از آن فقط باقی مانده است.

تپه توپ درخت

تپه توپ درخت در شهرستان مشهد و بخش مرکزی در روستای توپ درخت واقع شده است، قدمت پیدایش این تپه به دوران پیش از تاریخ ایران باستان باز می گردد و در سال 1380 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

تپه دوین

تپه دوین در مشهد و شهرستان شیروان بخش مرکزی و در روستای دوین قرار گرفته است، این آثار سال 1380 به عنوان آثار ملی ایران ثبت شده است.تپه دوین به دوران پیش از تاریخ ایران باستان باز می گردد و قدمتی بسیار دارد.

تپه نادری صیدآباد

تپه نادری صید آباد در شهرستان مشهد بخش احمد آباد و روستای صیدآباد واقع شده است، این اثر تاریخی در سال 1381 به دلیل قدمت بسیار که به دوران پیش از تاریخ ایران باستان بازمی گردد به ثبت آثار ملی رسیده است.

میل اخنگان

آثار تاریخی مشهد کدامند؟  میل اخنگان در فاصله 11 کیلومتری شرق شهر تابران توس در کنار روستایی به همین نام واقع شده است، این اثر در سال 1321 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.میل اخنگان برج مقبره های است که بر روی یک سکوی هشت ضلعی با نیم ستون های الحاقی در نمای بیرونی که ارتفاع آن حدود 17 متر است قرار گرفته است، بر روی بنا گنبدی مخروطی و محکم با پوشش خارجی و تزئینات خاص می باشد.فضای داخلی بنا بدون پوشش و نقش و نگار بوده و نمای بیرونی دیوارها و نیم ستون ها با کاشی تزئین شده است، در داخل بنا سنگ قبری وجود دارد که هویت مدفون در داخل آن مشخص نیست.

سبک معماری این بنا به دوره ی تیموری نسبت داده شده است، بنای مقبره از آجر ساخته شده است و با قطعات کاشی به شکل های مستطیل، چند ضلعی و ستاره چلیپا با نقوش برجسته به رنگ های لاجوردی و فیروزه ایی تزئین شده است که شباهت زیادی به مجموعه امیر چخماق یزد دارد.

برج رادکان

آثار تاریخی مشهد کدامند؟ برج رادکان در استان خراسان رضوی و در 80 کیلومتری شهر مشهد و در مسیر چناران واقع شده است، این برج در روزگاران دور تنها تعیین کننده فصل، سال و نوروز در جهان بوده است.این برج در میان دشت توس و رادکان واقع شده است و همانند آن در گرگان وجود دارد که به آن رادکان غربی می گویند، تاریخ ساخت این بنا را سال 607 قمری ذکر کرده اند و برخی معتقدند که این برج مقبره یکی از حکام مغول است و برخی دیگر کاربرد آن را علاوه بر میل راهنمای مسافر و مقبره، تقویم و ستاره شناسی نیز می دانند.

ارتفاع برج رادکان 35 متر و قطر داخلی 14 و قطر خارجی آن 20 متر می باشد، نمای بیرونی بنا تا ارتفاع 5/2 متری به شکل 12 ضلعی و از آنجا به صورت 36 ترک نیم ستونی ساخته شده است.گنبد این برج مخروطی می باشد.

گنبد خشتی

آثار تاریخی مشهد کدامند؟ گنبد خشتی بنایی بزرگ در یکی از گذرگاه های قدیمی شهر مشهد می باشد، این بنا محل دفن یکی از سادات مشهور شهر مشهد است و بر روی سنگ مزارش کتیبه ایی نوشته شده از نسب شریفش و در ادامه آن تاریخ وفات ایشان را حک کرده اند.

ایشان در قرن 7 تا 9 از سادات شهر مشهد و بزرگان شهر بوده اند، قدیمی ترین بنای مشهد بعد از حرم مطهر گنبد خشتی است.فضای ورودی بنا از ضلع جنوبی وارد رواقی چهار ضلعی می شود و سپس به محوطه اصلی با چهار شاه نشین منتهی می گردد، شواهد نشان می دهد که گنبد خشتی در زمان قاجار مرمت شده است و فضای داخلی آن با نقاشی و کتیبه مزین گردیده.

تصاویر