کویر مرنجاب

کویر مرنجاب

نقد و بررسی

توضیحات

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب، کویری در شمال شهرستان آران و بیدگل و استان اصفهان می باشد.کویر مرنجاب به دلیل موقعیت خاص و بکر خود یکی از جاهای دیدنی و گردشگری است که افراد ماجراجو را جذب می کند.برای آشنایی بیشتر با ایران نیهون همراه باشید.

کویر مرنجاب آران و بیدگل از شمال با دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب با کویر مسیله و دریاچه نمک حوض سلطان، از شرق با کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب با شهرستان آران و بیدگل همسایه می باشد.در حال حاضر گشت و گذار و تفریح تنها به طبیعت و مناطق پر آب و جنگلی محدود نمی شود و با پیشرفت روز به روز تکنولوژی و سطح آگاهی مردم مناطق کویری و بیابانی نیز طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. مناطق کویری با پوشش گیاهی خاص، شن های نرم و روان و حس کویرنوردی جذابیت هایی را برای علاقمندان فراهم کرده که از این پدیده طبیعی لذت کافی را برده.

آدرس : ایران، اصفهان، شهرستان آران و بیدگل، جاده مرنجاب، کویر مرنجاب

کویر مرنجاب آران و بیدگل

کشور ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص خود از معدود کشورهایی است که چهار فصل را به طور مرتب داشته و در کنار استان های ساحلی، جنگل ها، کوه ها و دشت های سرسبز مناطق بیابانی و کویری را در خود جای داده است.کویر مرنجاب یکی از همین مناطق بیابانی زیبا در نزدیکی استان اصفهان می باشد.

این کویر زیبا یکی از قطب های گردشگری مهم در کشور به شمار می آید که ارتفاع متوسطش از سطح آب های آزاد 850 متر می باشد و با توجه به امنیت، اعتدال نسبی، تنوع جاذبه های گردشگری، تنوع گیاهان و جانوران فضای مناسبی برای گردشگری و سرمایه گذاری مهیا کرده و گردشگران بسیاری را جذب کرده است.

علت نام گذاری این کویر به گفته بعضی از محققان به این دلیل بوده است که در کویر حفر چاه و قنات و رسیدن به آب شیرین یکی از کارهای طاقت فرسا می باشد و به همین علت نام آن را مرد رنج آب گذاشته اند که کم کم با مرور زمان به مرنجاب تغییر کرده است.

جاذبه های طبیعی کویر مرنجاب

کویر مرنجاب منطقه ایی خشک و بی آب و علف است اما به دلیل وجود آب و غذای مناسب این کویر از پوشش گیاهی و جانوری خوبی برخوردار می باشد.حیواناتی مانند شغال، گرگ، روباه شنی، آفتاب پرست، بزمجه، انواع مار و مارمولک و عقرب، پرندگانی مانند عقاب و شاهین و گیاهانی مانند گز، تاق، ارته، قیچ و دم گاوی در این کویر موجود می باشد.قسمت عمده ی کویر مرنجاب شامل تپه های شنی و ریگزار ها است که از نظر پوشش گیاهی با این شرایط نیز غنی می باشد.تپه های شنی بلند، جنگل های تاق، دریاچه نمک آران و بیدگل و قلعه کرشاهی، کاروانسرای مرنجاب، چاه دستکن و جزیره سرگردان از نقاط جذاب و دیدنی کویر مرنجاب می باشد.

جزیره سرگردان

جزیره ی سرگردان در دریاچه مسیله و 5 کیلومتری شهرستان آران و بید گل واقع شده است و دور تا دور این جزیره به جای آب، نمک زار می باشد.جزیره ی سرگردان در برخی از ماه های سال به دلیل بارندگی اطرافش را آب می گیرد و ارتفاع آب تا حدود 2 الی 5 سانتی متر بالا می آید.

دریاچه نمک آران و بید گل

دریاچه نمک آران و بید گل در 35 کیلومتری شهرستان آران و بید گل واقع شده است و با وسعت حدود 647 کیلومتر مربع یکی از بهترین جذابیت های کویر مرنجاب می باشد.دریاچه نمک آران و بیدگل در بیشتر فصل سال خشک و پوشیده از نمک است اما پس از بارش باران و تبخیر آن می توان با صحنه های جالب و اشکال هندسی حاصل از تبخیر آب روبرو می شوید.

چاه دستکن

چاه دستکن در قسمت شرقی کویر مرنجاب واقع شده است و محل آبشخورشترهای کاروانها بوده است.

قلعه مرنجاب

کاروانسرایی در دل کویر که در مسیر راه ابریشم واقع شده است و کاروانها برای سفر به خراسان، اصفهان، ری و برعکس از این مسیر می گذشتند.

تصاویر