روستای فیلبند

روستای فیلبند

نقد و بررسی

توضیحات

فیلبند

اقیانوسی مملو از ابر را تصور کنید که تماشای آن هر بیننده ایی را به وجد می آورد و روح زندگی و سرسبزی را به بیننده انتقال می دهد، فیلبند روستایی در شهرستان بابل و در استان مازندران و حاشیه دریای خزر می باشد و یکی از جاهای دیدنی مازندران است.برای آشنایی بیشتر با روستای فیلبند مازندران در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

روستای فیلبند ییلاقی بر فراز ابرهای مازندران می باشد که به بام شرقی مازندران شهرت دارد و برای وقت گذرانی و تفریح و تماشای این پدیده زیبا نیاز نیست از تهران مسیر طولانی را طی کنید و تا حدودی نزدیک می باشد، برای رسیدن به این روستای زیبا و بکر مسیر هراز و سنگچال بسیار آسان تر می باشد.

روستای فیلبند

فیلبند روستایی در شهرستان بابل و در استان مازندران قرار گرفته است که اهالی روستا به آن فلبن می گویند، ارتفاع ییلاق فیلبند از سطح دریا حدود 2300 متر می باشد که همین ارتفاع زیاد باعث شده پدیده اقیانوس ابر رخ بدهد.مسیر دسترسی از سمت بابل آسفالته نبوده و پیچ و شیب های بسیاری دارد و با ماشین آفرود امکان پذیر است و غیر آفرود کمی سخت می باشد اما از مسیر هراز و سنگچال دسترسی راحت تر بوده و اکثر توریستان و مسافران از این مسیر استفاده می کنند.

فیلبند مرتفع ترین روستای ییلاقی در جنوب شهرستان بابل و در بخش بند پی غربی پذیرای مسافران می باشد، این روستا در نزدیکی قله 3392 متری اندوار و حصین بن واقع شده است و با نقاط همسایه خود بسیار تفاوت دارد، در خط الراس نزدیک به قله اندوار و در ارتفاعات جنوبی فیلبند امامزاده قاسم نامی وجود دارد که بقعه ی ایشان سفید رنگ است و یک دالانی دارد که توسط سایبانی فلزی و شیروانی حفاظت می شود.

نام این ییلاق در اصل فلبند است و فل در گویش مازندرانی به معنای خستگی و بند نیز به معنای بند آمدن و نتوانستن است، علت نامگذاری این روستا نیز به ارتفاع بالای آن و کمرگاه های تندی است که عبور از آن ها بسیار دشوار می باشد.

موقعیت جغرافیایی

روستای فیلبند از شمال غربی با روستای سنگچال آمل، از جنوب با ییلاق ونه بن، از جنوب شرقی با روستاهای شیخ موسی و لهه بابل همسایه می باشد.فیلبند به دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا زمستان هایی سخت و با بارش برف سنگین همراه می باشد و در تابستان ها این روستا بسیار خوش آب و هوا و مطلوب می باشد.

جاذبه ها

این روستا علاوه بر اقیانوس ابر زیبایی که دارد دارای چشمه های کوچک و بزرگ متعددی می باشد،یکی از این چشمه ها با نام لار دارای املاح و مواد معدنی بسیاری است که برای درمان کلیه ها مفید می باشد و وجود فلوئور کافی در آب این چشمه ها در استخوان بندی مردمش تاثیر بسزایی دارد.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان برای سفر به روستای فیلبند از اواخر اردیبهشت ماه تا ابتدای مهر ماه می باشد، اما گمان نکنید که در بقیه فصل سال نمی توانید به این سرزمین زیبا سفر کنید.اما در ما بقی موارد از زیبایی بی نظیر این روستا کاسته می شود و به علت شرایط بد جوی رفتن به این منطقه سخت است.

تصاویر