مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز

نقد و بررسی

توضیحات

مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز مسجدی از نور رنگ با شهرتی جهانی است. به دلیل نورهای رنگارنگی که از پشت شیشه‌های رنگی آن درطول روز به داخل آن میتابد شهرتی جهانی دارد. مسجد نصیر الملک شیراز از آن دسته از بناهای تاریخی کشورمان است که توصیف کامل آن با استفاده از کلمات میسر نیست. و هر بیننده ای پس از دیدن آن، از توصیف زیباییش درمی‌ ماند. در سفر به شهر سعدی و حافظ به توصیف مسجد نصیرالملک میپردازیم. با ایران نیهون همراه باشید.

مسجد نصیرالملک شیراز

تاریخچه مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک از زیباترین جاهای دیدنی شیراز که از دوره قاجار به جا مانده است. حاج حسنعلی‌ خان ملقب به نصیرالملک، که از اعیان و اشراف شیراز بود، در اواخر عمر تصمیم گرفت تا مسجدی از خود در شهر شیراز به یادگار بگذارد و برای همین دستور ساخت مسجد نصیر الملک را صادر کرد.

در واقع ساخت بنای مسجد از سال 1294 هجری شمسی آغاز شده و نزدیک به 12 سال به طول کشیده است. دو نفر از بهترین معماران ایرانی، استاد میرزا حسن معمار و میرزا رضای کاشی ‌پز شیرازی معماری و ساخت مسجد نصیر الملک را به عهده داشتند.

البته نکته مهم و قابل توجه اینجاست که در و پنجره‌های رنگین شبستان در سال ۱۳۴۸ توسط استاد حاج میرزا آیت ساخته شده‌است. و شاید شهرت جهانی این مسجد مرهون ذوق و هنر استاد حاج میرزا آیت باشد.

کاشی کاری مسجد نصیرالملک

یکی از موارد خیره ‌کننده و بی‌ نظیر در این مسجد، کاشی کاری های آن است. جادویی چشم نواز از هنر کاشی کاری پیش روی شماست. کاشی ‌های هفت ‌رنگ و طرح تکرار شونده و چشم ‌نواز زنبق شیراز، قدر شناسان هنر را میخکوب میکند. قاب سنگی در عظیم و باشکوه مسجد و شعری از شوریده شیرازی در همان ورودی مسجد، از دیگر زیبایی های این مسجد است.

مسجد نصیرالملک شیراز

سقف محرابی مسجد نصیرالملک

به جادوی اصلی میرسیم. یکی از زیبا ترین شاهکارهای مقرنس ایران که شاید به ‌خاطر ویژگیِ دیگرِ مسجد، یعنی شیشه‌ های رنگیِ دست ‌ساز، کمتر از آن یاد می‌ شود. سقف محرابی مقرنس آستانه و انعکاس صدا از آن، شاهکاریست که معمار مسجد نصیرالملک شیراز آن را به تاریخ هنر هدیه داده است.

شبستان رنگارنگ مسجد نصیرالملک

با اینکه وصف هنر و زیبایی‌ این مسجد حتی در چندین صفحه نیز نمی‌گنجد، در انتهای بازدید خود به شبستان شکوهمند مسجد میرسیم. در میان ستون‌های منظم و زیبا در کنار همان شیشه ‌های رنگی معروف با درخششی خیره‌ کننده از نورهای رنگی بروی فرش‌های دستباف ، زیبایی بی نظیری در انتظار شماست.

مسجد نصیرالملک شیراز

آدرس مسجد نصیر الملک

آدرس : استان فارس، شهر شیراز، محله گودعربان، خیابان لطفعلی خان زند، کوچهٔ نصیر الملک

برای ما بسیار مسرت بخش است که با نظرات خود ما را در ارائه خدمات بهتر یاری نمایید.

تصاویر