مسجد سلطان احمد استانبول (مسجد آبی)

مسجد سلطان احمد استانبول (مسجد آبی)

مسجد آبی استانبول

مسجد سلطان احمد اول یا همان مسجد آبی یکی از جاهای دیدنی استانبول می باشد که در مرکز استانبول قدیم واقع شده است، شهر استانبول با توجه به تعداد زیاد مسجد هایش تعدادی مسجد معروف دارد که مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد یکی از آن ها است.برای آشنایی بیشتر با مسجد سلطان احمد با ایران نیهون همراه باشید.

مسجد سلطان احمد در زمان امپراتوری عثمانی و به دستور سلطان احمد اول ساخته شده است، معماری مسجد آبی یکی از شاهکارهای معماری اسلامی از گذشته تاکنون بوده است که توجه بسیاری از توریستان و باستان شناسان را به خود جلب کرده است و نمی توان به استانبول سفر کرد و از تماشای زیبایی های خیره کننده این مسجد گذشت پس حتما در سفر به ترکیه و استانبول به این مسجد سری بزنید و از تماشای آن لذت ببرید.

تاریخچه مسجد آبی

مسجد سلطان احمد اول در سال 1609 شروع ساخت شده و تا سال 1619 ادامه داشته است، این مسجد زیبا به دستور سلطان احمد اول بنا شده است و به همین دلیل این مسجد را مسجد سلطان احمد می نامند. در قدیمی ترین بخش شهر استانبول واقع شده است و به دلیل استفاده از کاشی های آبی رنگ زیبا در داخل مسجد به مسجد آبی شهرت یافته است.این مسجد زیبا در نزدیکی مسجد ایاصوفیه می باشد.

نزدیکی بسیار زیاد مسجد آبی به مسجد ایاصوفیه به عمد بوده تا نشان دهند که معماران عثمانی و اسلامی می تواند با معماری گذشته و کلیسای سابق رقابت کنند.اما با تمام تلاش معمار این مسجد باز هم همانند مسجد ایصوفیه نشده است و از نظر ابعاد و قبه ها نتوانسته با مسجد ایاصوفیه رقابت کند.

معماری مسجد

مسجد آبی استانبول اوج شاهکار معماری اسلامی و عثمانی می باشد، گنبدهای آبشاری، تقارن زیبا و طاق های پی در پی، مناره ها و کاشی کاری آبی درون مسجد این مسجد را از هر لحاظ متمایز و منحصربفرد کرده است.ترکیب دو معماری اسلامی و بیزانس که از ایاصوفیه الهام گرفته شده است به وضوح به چشم می خورد و به همین دلیل است که از این مسجد به عنوان چشمگیرترین مسجد تاریخی ترکیه یاد شده است.

معمار مسجد آبی استانبول محمد آقا صدفکار بوده که از شاگردان استاد سینان بوده است و از ایده های استادش و استعداد خود ترکیب کرده است و مسجدی زیبا از آن دوران به یادگار گذاشته است.

نمای بیرونی مسجد

مسجد سلطان احمد با سازه ایی مستطیلی در نگاه اول شما را به اشتباه می اندازد که 5 مناره دارد و یکی از آنها از مابقی بزرگتر است و درست در مرکز قرار گرفته است.اما این مسجد برخلاف دیگر مساجد ترکیه دارای 6 مناره و چهار گنبد کوچک تر در اطراف گنبد بزرگ مرکزی وجود دارد و در مجموع شکلی آبشاری به نمای بیرونی بنای مسجد داده است.

محمد آقا معمار بنای مسجد برای ساخت نمای بیرونی از مسجد سلیمانیه بسیار الهام گرفته است و با یک بررسی کوتاه متوجه شباهت حیاط و گنبدهای این دو مسجد می شوید.این مسجد چندین ورودی دارد و تنها شخصی که اجازه داشت با اسب وارد این مسجد شود خود سلطان احمد اول بوده است.

معماری داخلی مسجد

با ورود به داخل مسجد حجم وسیعی از رنگ ها و طرح ها به چشم می آید که چشم هر بیننده ایی را به خود خیره می کند که ظرافت در رنگ ها تفکیک آن ها از هم را بسیار دشوار کرده است.نکته جالب در این مسجد وجود 20 هزار کاشی دست ساز و بیشتر از 50 طرح مختلف از گل لاله در آن دیده می شود.در کاشی های بالاتر رنگ آبی به وضوح دیده می شود و طرح های آن شلوغ تر و جدیدتر و پر رق و برق تر می باشد.

برچسب ها:
0 0 رای
امتیاز بدهید
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات