مسجد جامع کبیر یزد

مسجد جامع کبیر یزد

نقد و بررسی

توضیحات

مسجد جامع یزد

مسجد جامع کبیر یکی از بی نظیرترین جاهای دیدنی یزد می باشد که در قرن ششم هجری ساخته شده و طی سه دوره متفاوت در سبک معماری آذری بنا شده است. برای آشنایی بیشتر با ایران نیهون همراه باشید.

آشنایی با مسجد جامع یزد

این مسجد به شیوه یک ایوانی در دل شهر کویری یزد بنا شده است، پایه های اصلی این مسجد در زمان ساسانیان برپا شده و به سبک معماری آذری ساخته شده است.بنای گنبدخانه این مسجد تاریخی متعلق به دوره ی ایلخانی بوده و سر در مسجد به زمان شاهرخ و دوره ی تیمور باز می گردد.طول مسجد جامع یزد 104 متر و عرض آن 99 متر می باشد که به هفت ورودی و چندین کوچه ختم می شود.

موقعیت جغرافیایی مسجد

مسجد جامع در ضلع غربی خیابان امام خمینی و در یکی از محله های قدیمی شهر یزد واقع شده است، از دیگر بناهای نزدیک به مسجد می توان به چهار سوق و بازار شاهی یزد اشاره نمود که در انتهای خیابان مسجد و در ضلع جنوب شرقی آن قرار گرفته است.جالب است بدانید که انتهای سه بازارچه یزد به چهارسوق متصل می شود و یکی از همین بازارچه ها به مسجد جامع می رسد.

تاریخچه مسجد جامع کبیر یزد

باتوجه به اسناد برجای مانده از گذشتگان مدت زمانی که برای ساخت و تکمیل این مسجد استفاده شد چیزی حدود یک قرن و در دوره های متفاوت بوده است، از مهمترین دوره های تاثیر بر ساخت مسجد جامع می توان به دوره ی سلطنت ایلخانی، صفویان، تیموریان، آل مظفر و قاجاریان اشاره کرد.مسجد جامع به دستور عمرو لیث صفاری اولین بار پایه ریزی شده و پس از آن علاالدوله کالنجار با عنوان حاکم یزد دستور به ادامه فعالیت را داده است.لازم است بدانید که بعد از فوت کالنجار نیز به همت دختران فرامرزبن علی از خاندان کاکویی ها بخش های جدیدی به بنای اصلی اضافه شد.

ویژگی های مهم بنای مسجد

1) قدیمی ترین نمونه معماری در قرن نهم هجری

2) چهرگوش بودن پلان مسجد برگرفته از الگوی معماری کعبه است.

3) نمادی کیهانی در الگوهای معماری مسلمانان

4) دارای گنبدی دو پوسته

5) کاربرد وسیع تاق های سراسری در شبستان ها و تزیینات داخلی و خارجی با کاشی معرق

آدرس : یزد، خیابان امام خمینی، مقابل برج ساعت، انتهای خیابان مسجد جامع

تصاویر