مسجد جامع فهرج

مسجد جامع فهرج

نقد و بررسی

توضیحات

مسجد جامع فهرج یزد

مسجد جامع فهرج یکی از آثار کهن برجای مانده از صدر اسلام است که در اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان واقع شده است، اگر قصد سفر به استان یزد را دارید آشنایی با جاهای دیدنی یزد و آثار تاریخی آن یکی از مهمترین کارهایی است که بعد از انتخاب مسیر سفرتون باید انجام دهید.برای آشنایی بیشتر با مسجد جامع فهرج یزد با ایران نیهون همراه باشید.

آشنایی با مسجد جامع فهرج

مسجد جامع فهرج در شهرستان یزد و در بخش مرکزی روستای فهرج واقع شده است، این بنای ارزشمند در سال 1349 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.مسجد جامع فهرج تنها مسجد برجای مانده از قرن اول هجری می باشد که پس از فتح یزد توسط سپاهیان اسلام بنا شده است اما در حال حاضر هیچگونه کتیبه ایی در دسترس نیست تا این ادعا را ثابت کند جز تزیینات و پلان این مسجد که الهام گرفته از بناهای آن دوره می باشد، بنایی ساده و بی آلایش که به سبک معماری دوران ساسانیان ساخته شده است.

پیشینه مسجد

ساخت این مسجد به نیمه اول قرن اول هجری بازمی گردد، مسجد جامع فهرج تنها مسجد در جهان اسلام با چنین قدمت بالایی است که ساختمان آن از ابتدا تاکنون تغییری نکرده است.مسجد جامع، مسجدی از نوع شبستانی و فاقد ایوان می باشد که با توجه به اختلاف نظر باستان شناسان قدیمی ترین مسجد ایران به شمار می رود.

موقعیت جغرافیای مسجد

این مسجد در استان یزد و در روستای فهرج در 25 کیلومتری جنوب شرقی این استان قرار گرفته است، برای بازدید از این مسجد تاریخی لازم است پس از خروج از شهر یزد به سمت استان کرمان بروید و وارد بزرگراه یزد به بافق شوید. بعد از گذراندن مسافتی حدود 17 کیلومتر با این بنای ارزشمند روبرو می شوید.

معماری مسجد

هشت ستون بزرگ با شبستانی کوچک و شکل کلی بنا بیننده را یاد ساختمان های دوره ی ساسانی می اندازد، منار گلی و با قامت متوسط نه چندان بلند این مسجد که در قرن سوم به آن اضافه شده است و دسترسی به پشت بام مسجد نیز دارد. مسجد جامع فهرج یزد دارای درهای ورودی متعددی می باشد، وارد مسجد که می شوید هیچگونه اثری از محراب، گنبد، کتیبه، کاشی کاری و … نمی بینید سادگی در عین شکوه و عظمت از ویژگی های بارز این مسجد می باشد.

ورودی و مناره مسجد

مسجد جامع دارای 3 ورودی جداگانه بوده است که در حال حاضر دومورد از این ورودی ها قابلیت استفاده را دارد، یکی از این ورودی ها درب اصلی مسجد می باشد و دیگری در بخش شرقی واقع شده است.

در قسمت شمال غربی مسجد جامع فهرج یزد مناره ایی استوانه ای شکل ساخته شده است که در کنار آن چندین اتاق به چشم می خورد، برای بالا رفتن از مناره و رسیدن به پشت بام مسجد پله هایی مارپیچ برای آن گذاشته شده است.

معماری ساسانی مسجد

استفاده از آجرهای خشتی بزرگ، گوشه سازی های بیضی شکل و طاق و گهواره اشاره مستقیم به سبک معماری دوره ساسانی دارد، طرح هایی مانند سه طرح گچبری در این مسجد دیده می شود که شامل طرحی که به صورت تابیدن نور روی سطح خارجی قوس جناغی محراب اجرا شده، قوس چند پره بر فراز محراب اصلی و زیر طاق روی دیوار قسمت جنوبی شبستان را نیز می توان دید.

آدرس : یزد، 25 کیلومتری جنوب شرقی استان یزد، بزرگراه بافق به یزد، 17 کیلومتر به سمت کرمان، مسجد جامع فهرج یزد

تصاویر