مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه در شهر تاریخی و بزرگ استانبول همانند نگینی زیبا و محصور کننده می درخشد، این مسجد یکی از جاهای دیدنی استانبول برای توریستان و گردشگران می باشد.مسجد ایاصوفیه با شگفتی های معماری خود از گذشته تاکنون پابرجا مانده است، برای آشنایی بیشتر با مسجد ایاصوفیه استانبول با ایران نیهون همراه باشید.

مسجد ایاصوفیه استانبول جایگاه ویژه ایی در معماری جهان دارد و یکی از جاذبه های گردشگری بسیار مهم شهر استانبول و ترکیه به شمار می رود، با سفر به ترکیه امکان ندارد که حتی یکبار گذرتان به این مسجد زیبا نخورد و محصور زیبایی های بی نظیر این مسجد زیبا نشوید.مسجد ایاصوفیه اگرچه جزء جاهای تفریحی استانبول به حساب نمی آید اما بسیاری از مردم و توریستان در محوطه این مسجد وقت می گذرانند و از محیط زیبای آن لذت می برند.

ایاصوفیه بزرگترین و قدیمی ترین بنای کشور ترکیه و شهر استانبول می باشد که تاریخ پرفراز و نشیب دارد، این مسجد در ابتدا به عنوان کلیسا پایه ریزی شده است و بعد از پیروزی عثمانی ها به مسجد تبدیل شده است و امروزه موزه ایاصوفیه می باشد.این مسجد بزرگترین کلیسای ساخته شده توسط امپراتوری روم شرقی در استانبول است، در دوره ی بیزانس استانبول در این مسجد مراسم تاج گذاری انجام می شده است و بزرگترین کلیسای جامع شهر در آن زمان بوده است.این مسجد امروزه به عنوان سمبل مهمی در شهر استانبول است که علاقمندان بسیاری برای تماشای آن ساعت ها وقت می گذرانند.

موقعیت مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه در قسمت اروپایی و محله ای پر رفت و آمد، توریستی و میدان ایاصوفیه شهر استانبول واقع شده است، نزدیکی این مسجد به هتل ها، مراکز خرید و دیدنی های توریستی باعث معروفیت بیشتر این مسجد در میان توریستان و گردشگران شده است.یکی از بناهای معروف نزدیک به مسجد ایاصوفیه مسجد سلطان احمد یا همان مسجد آبی می باشد و کاخ توپکاپی نیز در نزدیکی آن قرار گرفته است.

تاریخچه مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه به دستور کنستانتین دوم امپراطور بیزانس در سال 360 میلادی بنا شده است، قسطنطنیه در زمان بیزانس پایتختی امپراتوری بوده است.در سال 404 میلادی در قسطنطنیه یا همان استانبول آشوبی بزرگ به وقوع پیوست که قسمتی از ایاصوفیه در این آشوب به آتش کشیده شد و سوخت.بعد از آشوب سال 404 ایاصوفیه در قرن ششم میلادی دوباره بازسازی شده و در قرن 15 میلادی پس از چندین و چند جنگ میان مسلمانان و امپراتوری بیزانس مسلمانان به فرماندهی سلطان محمد فاتح پیروز شدند و قسطنطنیه را فتح کردند و کلیسای هاجیا سوفیا به مسجد ایاصوفیه تبدیل شده است.

معماری مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه یکی از شاهکارهای معماری در دنیا می باشد که با طاق ها و ستون های زیبای خود به طرز زیبایی تقارن و هماهنگی را به رخ بیننده می کشند.چهار ستون شبیه به پای فیل چهار طاق مسجد ایاصوفیه را نگهداشتند و گنبد بزر گ ایاصوفیه بر روی این ستونها استوار است.در ساقه گنبد مسجد چهل پنجره در کنار هم قرار گرفته است که نور خورشید از این پنجره ها به درون مسجد ایاصوفیه می تابد، عمق گنبد 18 متر و ارتفاع آن از سطح زمین 56 متر است و قطر آن 33 متر و همراه با دو نیم گنبد می باشد.

درست در بالای در خروجی ایاصوفیه یک کاشی کاری زیبا وجود دارد که در آن تمثیل مریم مقدس و در وسط و دو طرف آن تصویری از کنستانتین بزر گ حک شده است که از نکات برجسته این مسجد می باشد.

دقیقا در خارج از خروجی اصلی ساختمان مسجد و در کنار تعمیدگاه اصلی مقبره پنج سلطان عثمانی با تزیینات داخلی و کاشی کاری های زیبا قرار دارد.

یکی دیگر از قسمت های جالب مسجد ایاصوفیه ستون تضرع در سمت شمالی در سلطنتی است که توسط سنت گرگوری معجزه گر متبرک شده است و اعتقاد دارند که با گذاشتن انگشت بر روی سوراخ این ستون بیماران شفا می گیرند.

آدرس مسجد ایاصوفیه استانبول : محله سلطان احمد، نزدیکی کاخ توپکاپی، میدان ایاصوفیه

برچسب ها:
0 0 رای
امتیاز بدهید
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات