قدیمی ترین هتل های ایران

قدیمی ترین هتل های ایران

قدیمی ترین هتل ها

قدیمی ترین هتل های ایران کدامند؟ یا بهتر است بگویم اولین هتلی که در ایران ساخته شده مربوط به چه دوره ای بود. اگر بخواهیم کاروانسراه را در لیست قرار بدهیم باید به دوره هخامنشیان بازگردیم. اما در این مقاله تنها به دنبال هتل‌ ها هستیم. برای آشنایی با قدیم ترین هتل های ایران با ایران نیهون همراه باشید.

گراند هتل

گراند هتل قدیمی‌ترین هتل ایران که در دوره قاجار توسط یک مهاجر قفقازی به نام باقر خان در خیابان لاله‌زار جنوبی ساخته شد. در آن زمان به دلیل رفت و آمد های سیاستمدارن اروپایی در ایران وجود هتل ضرورت پیدا کرده بود. و باقرخان نیز بنا بر الگو گیری از هتل های اروپایی باوجود نیاز آن زمان اقدام به ساخت هتل کرد. اما جالب است بدانید قبل از ساخت هتل مسافران خارجی یا در سفارت خانه های کشورشان اقامت داشتند یا در خانه های شمال که به نوعی به پانسیون تبدیل شده بودند اقامت داشتند.

جالب است بدانید گرند هتل تنها مختص اقامت نبود و این هتل میزبان برنامه های فرهنگی و هتری نیز بود که در آن زمان قمرالملوک وزیری در این هتل چندین بار کنسرت برگزار و میرزاده عشقی چند نمایشنامه اجرا کرد. اما گرند هتل تا اوسط دوره حکومت محمدرضا پهلوی میزبان مسافران بود و بعد آن تعطیل شد. و امروزه نیز خبری از قدیمی ترنی هتل ایران نیست و ساختمان باشکوه آن زمان در حال حاضر خیابان لاله زار در زیر سیمان و سیم‌های برق و کالاهای فروشندگان وسایل الکتریکی این خیابان مدفون شده است.

هتل پارس مشهد

هتل پارس مشهد که یکی از قدیمی ترین هتل های ایران است در حال حاضر نیز فعال و پذیرای مسافران است. باید بدانید که هتل پارس مشهد در دوره قاجار ساخته شد که این هتل توسط فردی یهودی به نام امین در سال 1316 طراحی و البته ساخت آن را به معماری روس سپرد. که معماری نیز به سبک بناهای روسی طراحی و اجرا شد. صاحب اصلی هتل پارس مشهد با الگوبرداری از شیوه‌های غربی هتلداری، برنامه‌های پذیرایی از مسافران را تنظیم کرد.اما سال ها بعد مالکیت این هتل را آقای مجاور توسی برعهده گرفت که تاکنون نیز اداره این هتل در دست این خانواده بوده و هست.

هتل پارس مشهد با نمای آجری و آجرکاری برجسته، مهم‌ترین ویژگی ظاهری این بنا است. البته این بنا طی سال های اخیر دست خوش تغییراتی نیز بوده است. و از بارزترین این تغییرات تبدیل زیر زمین این هتل به سفره‌خانه و چای‌خانه‌ی سنتی است. ناگفته نماند که تلاش خانواده توسی در حفظ و نگهداری هتل باعث شده مثل یک نگین قدیمی بین هتل های مشهد بدرخشد.

هتل عباسی اصفهان

قدیمی ترین هتل های ایران

هتل عباسی اصفهان قدیمی‌ترین هتل جهان که انتخاب این هتل به عنوان قدیمی ترین هتل جهان جای بحث فروان دارد. اما باید بدانید که مادر شاه سلطان حسین صفوی بعد از اینکه ساخت مدرسه چهارباغ به پایان رساند، املاک و بناهای بسیاری را وقف این مدرسه کرد. که جالب است بدانید یکی از این املاک ساختمان‌ها کاروانسرایی بود که در جنب مدرسه چهارباغ قرار داشت. که سال‌ها بعد با حمله‌ی افغان‌ها بسیاری از قسمت‌های این ساختمان کاروانسرا نابود شد، اما شاکله‌ی اصلی خود را از دست نداد و حتی قسمت‌های زیادی از ظریف‌کاری‌ها و نقاشی‌های دیواری باقی ماندند.

در سالیان بعد سازمان اوقاف ایران با بیمه‌ی ایران قرارداد همکاری بست که ضمن مرمت و بازسازی ساختمان بنا، و احداث یک هتل در آن به حفظ آن کمک کنند. این کار که نزدیک به 9 سال طول کشید، که در آخر در سال 1345 منجر به احداث هتل شاه عباس شد. نامی که سال‌ها بعد به هتل عباسی تغییر پیدا کرد.

ساختمان هتل عباسی حالا نزدیک به سیصد سال عمر دارد و یکی از قدیمی‌ترین بناهای جهان است که به عنوان هتل میزبان مسافران است. هتل عباسی اصفهان سال‌هاست که در بین هتل های اصفهان یکی از اولین انتخاب‌های مسافران داخلی و خارجی است. برای رزرو هتل عباسی با ما همراه باشید.

جالب است بدانید که خبرگزاری سی ان ان این تحت تأثیر استقبال چشمگیر توریست‌ها از هتل عباسی اصفهان طی تهیه گزارسی آن را از زیباترین هتل های خاورمیانه نماید.

0 0 رای
امتیاز بدهید
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات