قدیمی ترین فرودگاه ایران و خاورمیانه

قدیمی ترین فرودگاه ایران و خاورمیانه

نخستین فرودگاه و قدیمی ترین فرودگاه ایران و خاورمیانه در مسجد سلیمان و همزمان با کشف نفت در سال 1287 تاسیس شد. در ادامه با مجله گردشگری نیهون همراه باشید.

اولین فرودگاه ایران

نخسیتن و قدیمی ترین فرودگاه ایران در حال حاضر با نام فرودگاه شهید آسیایی در مسجد سلیمان است که در آن دوران شرکت های هواپیمایی کی ال ام هلند و شرکت هواپیمایی بریتیش ایروز انگلیس پرواز داشتند.

زمانی که اولین هواپیما در مسجد سلیمان نشست فرودگاهی وجود نداشت و تنها زمین مسطحی بود که برای نشستن هواپیما در نظر گرفته شده بود، با افزایش تردد انگلیسی ها در مسجد سلیمان تصمیم گرفته شد در همان مکان فرودگاهی تاسیس شود که در حال حاضر با آن گلگیر گفته می شود.

قدیمی ترین فرودگاه ایران

فرودگاه قلعه مرغی

اولین فرودگاه رسمی ایران فرودگاه قلعه مرغی در تهران به دستور رضاخان ساخته شد.

بعد از ملی شدن صنعت نفت و تشکیل وزارت نفت در ایران تصمیم گرفته شد که چند فروند هواپیما برای این وزارت خانه خریداری شود تا در کنار شرکت های هواپیمایی دیگر مشغول به فعالیت شوند. فرودگاه مسجد سلیمان یا در حال حاضر فرودگاه شهید آسیایی بعد از پایان کار شرکت های نفتی انگلیس تعطیل و به فراموشی سپرده شد.

فرودگاه شهید آسیایی در سال 1387 به مناسبت تولد 100 سالگی و همزمان بودن با یکصدمین سالگرد صنعت نفت در ایران، از سوی وزارت نفت مبلغ 5 میلیارد برای باز سازی و بازگشایی آن اختصاص داد. شرکت هواپیمایی نفت که یکی از قدیمی ترین شرکت های هواپیمای در ایران است این شرکت هواپیمایی در حال حاضر با داشتن 7 فروند هواپیمای مسافر بری تی.او، فوکر ۵۰ و فوکر ۱۰۰ در صنعت هوایی مشغول به کار است. این شرکت هواپیمایی یکی از هواپیما های خود را به نام مسجد سلیمان نام گذاری کرده و در حال حاضر این هواپیما با ریجستری EP-MIS در بین هواپیماهای کشور شناخته می شود.

ویژگی بارز و برجسته فرودگاه مسجد سلیمان که در دنیا کم نظیر است موقعیت جغرافیایی آن بوده که با وجود اینکه اکثر فرودگاه ها در بستر و هم سطح شهر ساخته می شوند این فرودگاه به علت تپه ای بودن منطقه مسجد سلیمان در بالای شهر قرار گرفته شده است.

0 0 رای
امتیاز بدهید
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات