عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه

نقد و بررسی

توضیحات

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه یک بنای تاریخی در شهر تهران که در دوره ی قاجار ساخته شده است و در میدان بهارستان قرار گرفته، این ساختمان در سال 77 به ثبت آثار ملی رسیده است.

این باغ عمارت به دستور مسعود میرزا ظل السلطان در سال 1295 در زمینی به وسعت 4000 متر مربع بنا شده است.معمار این بنای قدیمی استاد شعبان معمار باشی با نظارت میرزا رضا قلی خانی یا همان سراج الملک ساخته شده است. در ادامه با معرفی عمارت مسعودیه تهران همراه ایران نیهون باشید.

معماری

این عمارت یکی از جاهای دیدنی تهران با وسعت 15600 متر مربع و به صورت زمینی با کشیدگی شمال شرقی- جنوب غربی به شکل ذوزنقه است، عمارت اصلی شامل عمارت دیوان خانه، عمارت سفره خانه، حیاط سید جوادی، عمارت سید جوادی، حیاط مشیری، عمارت مشیرالدوله، حیاط خلوت، عمارت سر در پیاده رو، عمارت سر در کالسکه رو، باغ دیوان خانه و تعدادی از بناهای تازه تاسیس که از شمال به جنوب شامل ساختمان آجری حراست، نگهبانی، بانک ملی و … می باشد.این عمارت در طی سال های عمر خود وقایع بسیاری را پشت سر گذاشته است، بسیاری از ساختمان های فرهنگی در سطح کشور در این عمارت قرار داده شده است.

تاریخچه

باغ نگارستان در سال 1222 هجری قمری ساخته شد و در جنوب جلوخان باغ نگارستان، باغ نظامیه ساخته شد.این باغ بعد چند سالی توسط ظل السلطان خریداری شد و عمارت مسعودیه و باغش به آن اضافه شد، این باغ دارای دو قسمت بیرونی و اندرونی می باشد که در حال حاضر چیزی از قسمت اندرونی آن باقی نمانده است و قسمت بیرونی مجموعه در حال حاضر باغ عمارت مسعودیه را تشکیل می دهد.در این باغ 7 عمارت وجود دارد که به وسیله حیاط هایی به یکدیگر متصل شده اند.

ویژگی

این عمارت شامل دو قسمت اندرونی، بیرونی و دیگر قسمت ها می باشد، خود عمارت مسعودیه 5 عمارت دیوانخانه، عمارت سر در، عمارت مشیرالدوله، سفره خانه، حوضخانه، عمارت سید جوادی را در خود جای داده است. تزیینات زیبای این عمارت ها شامل کاشی کاری، گچ بری، نقاشی دیواری، تزیینات نفیس و خطاطی می باشد، از دیگر مزایای این عمارت تقسیم بندی های فضایی با عملکرد های متفاوت است.در این مجموعه 7 کتیبه تاریخی وجود دارد که بر اهمیت این بنا افزوده است.

آدرس

آدرس : ایران، تهران، میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی میدان، خیابان اکباتان

تصاویر