عمارت شاپوری

عمارت شاپوری

نقد و بررسی

توضیحات

عمارت شاپوری شیراز

منزل شاپوری بنایی متعلق به پهلوی اول می باشد که در سال 1379 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است، عمارت شاپوری یکی از جاهای دیدنی شیراز است که محبوبیت خاصی در میان گردشگران دارد. برای آشنایی بیشتر با ایران نیهون همراه باشید.

تاریخچه عمارت شاپوری

این عمارت زیبا را در سال 1310 شروع به ساخت کرده و در سال 1315 توسط استاد ابوالقاسم معمار معروف شیرازی خاتمه پیدا کرده است، عمارت شاپوری همانطور که از اسمش پیداست متعلق به عبدالصاحب شاپوری از تاجران بزرگ کازرون بوده است و تا دهه 70 مورد استفاده خانواده ی شاپوری بوده است پس از آن چند سالی همانطور به حال خود رها شده و بصورت متروکه باقی مانده است تا اینکه در سال 1378 توسط سازمان میراث فرهنگی استان فارس خریداری شده و به ثبت میراث فرهنگی کشور رسیده است.

مشخصات بنا

بنای عمارت شاپوری در 2 طبقه با زیربنای حدود 840 متر در زمینی به ابعاد بزرگتر بنا شده است، عمارت شاپوری به سبک سنتی معماری پهلوی اول شاخته شده است و جز اولین بناهایی است که در آن سال ها با رویکرد آزادانه به معماری طراحی شده است.اضافه کردن بالکن در این بنا یکی از همان رویکرد های آزادانه بوده است و بعد از آن دسترسی اصلی ساختمان در محور اصلی بنا نمی باشد و باید با یک چرخش 90 درجه ایی در نمای شمالی به درب اصلی برسید.

تفاوت های اصلی باغ شاپوری با دیگر باغ های ایرانی

تفاوت های اصلی باغ شاپوری با دیگر باغ های ایرانی در ساخت آن می باشد بطور مثال در طراحی باغ شاپوری به هیچ عنوان از ساختار اصیل باغ ایرانی استفاده نشده است، همانطور که می دانید در باغ های ایرانی طراحی حرکت آب یکی از اصول اصلی بوده است که باز هم در این باغ گونه ایی متفاوت را می بینید و هیچگونه شباهتی با باغ های ایرانی ندارد .از دیگر مواردی که در باغ های ایرانی مهم بوده است کاشت درختان بوده که در باغ شاپوری هیچگونه قرینگی در آن مشاهده نمی شود و کاملا محور دید باغ باز است.

آدرس باغ شاپوری

آدرس : استان فارس، شیراز، بلوار کریم خان زند، خیابان انوری

تصاویر