عمارت عالی قاپو اصفهان

عمارت عالی قاپو اصفهان

نقد و بررسی

توضیحات

عمارت عالی قاپو

عالی قاپو یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان می باشد که فرقی نمی کند ساکن کدام کشور یا شهر هستید حتما به این شهر آمده و جاذبه های آن را با فراق خاطر تماشا کنید و از ایرانگردی لذت ببرید. برای آشنایی بیشتر با عمارت عالی قاپو اصفهان در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

عمارت عالی قاپو اصفهان بنایی زیبا با ترکیبی خلاقانه از هنر مینیاتور، آکوستیک و تزئینات ظریف به یکی از جذاب ترین بناهای تاریخی شهر اصفهان تبدیل شده است که دل هر بیننده ایی را با این همه ظرافت و زیبایی می برد.

عمارت عالی قاپو اصفهان مربوط به دوره ی صفویه می باشد و در لغت به معنای درگاه بلند بوده و در واقع به ورودی اصلی و باشکوه دولتخانه صفوی گفته می شد که از این ورودی به دیگر قسمت های مهم عمارت می رسیدند، این بنا در ابتدا بسیار ساده بوده و کم کم با مرور زمان و در زمان سلطنت شاه عباس به آن افزوده شده است و در ادامه با حکومت های بعدی تکامل یافته است و به شکل امروزی خود در آمده.ارتفاع این بنا 48 متر است و 6 طبقه دارد که تنها راه ارتباطی رسیدن به این طبقات راه پله های مارپیچی است که شما را به طبقات مختلف راهنمایی می کند، اتاق صوت یا اتاق موسیقی و گچ بری های طبقه آخر عمارت عالی قاپو به همراه مینیاتورهایی که توسط هنرمند رضا عباسی طراحی شده باعث شهرت و ارزش بیشتر این بنا شده است.

تاریخچه عمارت عالی قاپو

بعد از انتقال پایتخت ایران از قزوین به اصفهان توسط شاه عباس اول در سال های 971 تا 977 عمارت عالی قاپو به عنوان دولت خانه و مقر حکومتی شناخته شد،در این عمارت شاه صفوی، سفیران و شخصیت های ارزشمندی رفت و آمد می کردند.ساخت این عمارت در 5 مرحله انجام شد و تا 100 سال ادامه داشته و تکمیل شده است.یکی دیگر ویژگی های این عمارت پیش آمدگی است که این بنا نسبت به بناهای پیرامون خود دارد که نمادی از قدرت و حکومت می باشد.

عمارت عالی قاپو، نقش جهان

اگر قصد سفر به اصفهان یا همان نصف جهان را دارید باید بدانید که نقش جهان همان میدان امام است که میدان اصلی اصفهان به شمار می رود و در فهرست جهانی یونسکو نیز ثبت شده است، ان میدان از میدان سرخ مسکو که یکی از مشهورترین میدان ها می باشد بزرگتر است و در مقایسه با میدان کنکورد پاریس برتری تاریخی داشته و بعد از میدان آنمن در پکن دومین میدان وسیع در جهان شناخته شده است.

نکته قابل توجه در این میدان عمارتی است که در ضلع غربی میدان و درست روبروی مسجد شیخ لطف الله قرار گرفته است، عمارت عالی قاپو 6 طبقه دارد که جذابیت و معماری آن یکی از شاهکارهای دوره ی صفوی می باشد و همچون نگینی در دل این شهر می درخشد.

معماری عمارت عالی قاپو

عمارت عالی قاپو در واقع سه طبقه است که هر طبقه به دو طبقه تقسیم شده است و در واقع 6 طبقه دارد و از آنجایی که ارتفاع طبقات زیاد است و پشت بام نیز فضایی برای تماشای شهر دارد خود نیز 1 طبقه به حساب می آید، در این حالت می توان گفت عالی قاپو 7 طبقه دارد که از بام تا کف سطح زمین چیزی حدود 48متر ارتفاع دارد و بلندترین عمارت چند طبقه در شهر اصفهان می باشد.

نمای بیرونی عمارت عالی قاپو

نمای ضلع شرقی این عمارت 2 طبقه، از نمای ضلع غربی 5 طبقه و از طریق راه پله ویژه ملاقات های شبانه 7 طبقه نشان داده می شود این یعنی عمارت عالی قاپو از هر طرف نمای بیرونی تعداد طبقات متفاوتی را نشان می دهد، به ارتفاع 28 متری این بنا که می رسیم ایوان بزرگی طراحی کرده که در میان ستون هایش حوض مسی قرار دارد که در قدیم آب از آن فوران می کرد.

فضای داخلی عمارت

با گذشتن از درب ورودی اصلی و فضای سرپوشیده به ورودی اصلی کاخ می رسیم که بالای سردرب آن عبارت انا مدینه العلم و علی بابها حک شده است که نشان می دهد مذهب با ساختار حکومتی ترکیب شده است و شاه زمان تاکید بسیاری بر آن داشته است، بعد از عبور از این عبارت حک شده ب فضایی گنبدی می رسیم که حدود 64 متر مربع مساحت و 11 متر ارتفاع دارد و به عنوان یکی از زیباترین نقوش اسلیمی شناخته شده است.از دیگر خلاقیت های ساخت این قسمت این است که با حضور در هریک از کنج های این فضا و ادا نمودن کلمه ای، فردی که در کنج متقارن قرار گرفته صدا را بلندتر و واضح تر می شنود و این از دیگر هنرهای معماری زمان صفوی بوده است.

یکی از زیباترین فضاهای موجود در این عمارت تالار یا اتاق موسیقی می باشد که با گچ بری های زیبا و بی مانندش در طبقه 6 این عمارت واقع شده است، طراحی این بخش از عمارت مانند چلیپا می باشد و مساحت آن حدود 63 متر می باشد.

تزئینات فضای داخلی

هر یک از 6 طبقه این عمارت تزئینات متفاوتی دارد که مخصوص به خود می باشد از مینیاتورهای ظریف گرفته تا نقاشی های گل و بوته، شاخ و برگ، اشکال وحوش و طیور و گچ بری های زیبای طبقه آخر که به شکل انواع جام و صراحی در طاق ها و دیوارها به کار رفته است.همه ی این عوامل در کنار هم باعث شده است که عمارت عالی قاپو به یکی از زیباترین هنرهای معماری دوره صفوی تبدیل بشود.

تصاویر