ششم فروردین زادروز آشو زرتشت

ششم فروردین زادروز آشو زرتشت

ششم فروردین زادروز زرتشت

روز ششم فروردین ( خرداد )، روز تولد و به پیامبری رسیدن زرتشت می باشد که بنابر عقاید زرتشتیان این روز بزرگترین جشن ایرانیان باستان برگزار می شود.برای آشنایی بیشتر با زادروز آشو زرتشت با ایران نیهون همراه باشید.

برای آشنایی با عید نوروز جشن باستانی ایرانیان و چهارشنبه سوری جشنی کهن و باستانی از ایرانیان با ما همراه باشید.

زادروز آشو زرتشت

روز ششم ماه فروردین بنابر گاهشماری ایرانی روز خورداد یا هورداد نام گرفته است، در باور جدید زرتشتیان ایران این روز پیامبر ایرانی از مادر زاده شده است و سی سال بعد در همین روز به پیامبری مبعوث شده است که با همین انگیزه صفحه ایی جدید در تاریخ ایرانیان گشوده شده است و برخی از زرتشتیان در این روز جشن می گیرند.

زرتشتیان ایرانی این عید را جشن را با نام هفدرو و پارسیان هندوستان و پاکستان این روز را به نام خرداد سال می شناسند و جشن می گیرند.در واقع در چنین روزی اشوزرتشت در دوران امپراطوری لهراسب در کنار رودی در ارومیه چشم به جهان گشود، چون نام پدر زرتشت اسپنتمان بود پس از تولد او را زرتشت اسپنتمان نامیدند.

در آیین زرتشت زاده شدن فرزند چه پسر چه دختر را گرامی می دارند و در گذشته هنگامی که نوزادشان به دنیا می آمد پدر او در همان سال به یاد فرزند خود نهالی از درختان همیشه سبز مانند: سرو، مورد یا کاج در جایی مناسب در خاک می نهادند و برای رشد و سرسبزی آن مانند فرزندشان تلاش می کردند.یکی دیگر از موضوعاتی که در آیین زرتشت رواج داشته است برگزاری جشنی به مناسبت زادروز برای خود و فرزندان بوده است که این موضوع ربطی به طبقه خاصی نبوده و نیازمند و بی نیاز آن را برپا می داشتند.

بنابر آیینی که زرتشت بنا کرده است برای انسان، مکلف است تا علیه دروغ و فکرهای خراب و بیمار طغیان کند و بر ضد بدفکری و کژاندیشی بشورد.زرتشت آریائیان و کل هستی را به شادی و خرسندی ترغیب می کند و از صفات اهورایی آن تساوی میان همه انسان ها می باشد.

ابوریحان بیرونی در باب ششم فروردین

روز ششم فروردین روز نوروز بزرگ است که نزد ایرانیان جشن بزرگ نیز نامیده می شود، می گویند که خداوند در این روز مشتری بیافرید و فرخنده ترین ساعت های آن روز ساعت مشتری است.از نظر زرتشتیان، زدتشت در این روز توفیق یافت که با خداوند مناجات کند و کیخسرو در این روز به آسمان عروج کرد و در این روز برای ساکنان کره زمین سعادت قسمت می کنند و از این رو ایرانیان این روز را امید نامیده اند.

0 0 رای
امتیاز بدهید
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات