جاهای دیدنی سیاهکل

جاهای دیدنی سیاهکل

نقد و بررسی

توضیحات

سیاهکل

سیاهکل یکی از شهرستان های استان گیلان است، اسم سیاهکل در زبان محلی سی کل به معنای آبادی کنار کوه با شیب تند است.

سیاهکل از گذشته قشلاق دیلمان محسوب می شده که در فصل سرما به منطقه کوچ می کردند. البته سکونت دائمی مردم دیلمان به این منطقه به 150 سال پیش باز می گردد. شهرستان سیاهکل از شمال به شهرستان‌های لاهیجان و آستانه اشرفیه و از شرق به شهرستان‌های لنگرود و رودسر و املش و از جنوب به شهرستان رودبار و منطقهٔ الموت و از غرب به شهرستان رشت محدود است.

جاذبه های دیدنی سیاهکل

سیاهکل جاذبه های دیدنی زیادی دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم. با ایران نیهون همراه باشید.

منطقه شکار ممنوع دیلمان

منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک در ‌١٠ کیلومتری جنوب شهرستان سیاهکل قرار گرفته است و از سال ‌١٣٧٤ به صورت شکار ممنوع مدیریت شده است و پس از آن دو بار نیز تاکنون ممنوعیت شکار در آن تمدید شده است. وسعت منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک ‌٤٤٨٨٥/٩٩ هکتار بوده و وضعیت توپوگرافی منطقه جنگلی، مرتعی و کوهستانی است. درفک نام قله‌ای در استان گیلان و در رشته‌کوه البرز است.

گونه‌های گیاهی مهم منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک شامل افرا، ممرز، پلت، شیردار، راش، توسکا، لیلکی، صنوبر، انار، تمشک، شب خسب، ون، شمشاد، گردو و ملج است و در مواردی مورد توجه مراکز دانشگاهی برای تفرج قرار گرفته است

گونه‌های مهم جانوری شامل مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه ای، شغال، گراز، گربه جنگلی، سمور و رودک می باشد. گفتنی است مرال از خانواده گوزنها (Cervidae) می باشد که در بین گوزنهای کشور بزرگترین جثه را دارد.

کوه درفک

موقعیت جغرافیایی : قله در رشته کوه های البرز غربی در شمال شرقی شهرستان رودبار و در منطقه جنگلی سیاهکل قرار دارد. بررسی توپوگرافی قله: آتشفشان خاموش دُرفک در منتهی الیه خط الرأس غربی البرز واقع است که از شرق توسط گردنه دیلمان به قله کم ارتفاع 2200 متری ناتیش کوه و سپس ارتفاعات اشکورات و در نهایت به قله خشچال بزرگ متصل می گردد.

ویژگی خاص: در ضلع شمالی قله دیواره 500 متری آهکی بلندی قرار دارد و از جمله سایر دیدنی های آن باید از غار یخ برفراز کاسه درفک نام برد.

قلعه گرماور

در نزدیکی روستای گرمابر شما می توانید قله و برجی ببینید که قدمت آن به دوران قبل از اسلام برمی گردد، که بخش پایینی آن با سنگ های صیقل داده شده و بخش های بالای نیز با خشت خام درست شده است. البته در حال حاضر چیزی جز برج دیدبانی این قله وجود ندارد.

آبشار لونک

این آبشار در مسیر لاهیجان به دیلمان و پس از شهر سیاهکل قرار دارد. آبشار بسیار زیبایى در منطقه جنگلى است که در کنار جاده کوهستانى لاهیجان به دیلمان قرار دارد. آبشار لونک ، این آبشار در منطقه جنگلی کنار جاده کوهستانی سیاهکل به دیلمان پس از شهر سیاهکل قرار دارد و فاصله آن تا شهر سیاهکل حدود ۲۵ کیلومتر است . این آبشار دوقولو می ‌باشد . این تنها یکی از آبشارهای کوچک و بزرگ این منطقه می ‌باشد.

چشمه های آب معدنی منطقه غازی گوابر و خورتاب

چندین چشمه آب طبیعی در منطقه کوهستانی غازی گوابر و خورتاب وجود دارد که به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی این منطقه به حساب می آید.

چشمه آب معدنی سیرگیلی

در دامنه های کوهپایه ای و کوهستانی منطقه بورپشته سر چوشل چشمه سارهای زلال و پرآب فراوانند. چشمه سیرگیلی در نقطه میانی نرسیده به جنگل کاهکوه ( 2کیلومتری) قراردارد و آب آن بسیار سرد و گواراست.

چشمه گرماخانی

در جوار آرامگاه امامزاده سید نجف الدین (ع) در منطقه میان محله روستای چوشل که به امامزاده گرماخانی معروف است چشمه ای جوشان وجود دارد که آب گوارائی دارد. این چشمه در ضلع شرقی امامزاده وجود داشته و اطراف آن نیز پوشیده از درختان شمشاد و جنگلی است . مردم چوشل این چشمه را مقدس و آب آن را شفابخش می دانند و به همین دلیل از آب آن بعنوان تبرک برای درمان بیماریها استفاده می کنند.

چشمه آب معدنی لاریخانی

در دامنه های کوهپایه ای و کوهستانی سیاهکل چشمه سارهای زلال و پر آب روانند . به دلیل کوهستانی بودن و پوشش انبوه درختان تنومند ، چشمه های فروان در سیاهکل روانند . چشمه لاریخانی در نقطه پایانی جنگل لاریخانی و در یال کوه منتهی به دیلمان قراردارد .

کاروانسرای تی تی

کاروانسرای تی تی خانم در مسیر دیلمان است که این کاروانسرا از سنگ و ساروج درست شده است و گنبد آجری نیز بر روی واقع شده است.در گذشته مجل توقف کاروانیان بوده که در مسیر اصلی لاهیجان به دیلمان بوده اند.

پناهگاه سنگی گیلارکش

بنا به گفته ی اهالی محل در این دیواره صخره ای، چندین سوراخ به ابعاد متفاوت وجود داشته که بر اثر زلزله ی سال 69 بیشتر آنها بسته شده است. این پناهگاه رو به سمت شرق و مشرف به رودخونه ی گیلارکش است. آب این پناهگاه، از رودخونه گیلارکش تامین می شده است.

از سیاهکل بعد از طی 37 کیلومتر به روستای گیلارکش میرسید. این منطقه کوهستانی دارای آب و هوای سرد سیری است. پناهگاه سنگی گیلارکش، در شمال روستای گیلارکش واقع شده است که از توابع دهستان پیرکوهِ دیلمانه و در سمت پایین روستا، در ارتفاع 1780 متری، روی دیواره ی صخره ای قرار گرفته است.

آبشار باباولی

آبشار بابا ولی در روستای بابا ولی، و در حدود 5 کیلومتری جاده دیلمان به آسیابر، که در ساحل رودخانه پاکرود واقع شده و این آبشار فصلی است که بر اثر آب شدن و ذوب برفهای ارتفاعات اطراف آن به جریان می افتد و تصویری رویایی به همراه صدایی دل انگیز از خود ارائه می دهد.

با توجه به اینکه اطراف آبشار جوی آب قرار دارد، می توان در ایام خشک سال بصورت مصنوعی آب را به بالای آن هدایت کرد. ارتفاع آن در حدود 20 متر است و از آبشار لونک با عظمت تر می باشد.

تصاویر