زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل

نقد و بررسی

توضیحات

زیگورات چغازنبیل

چغازنبیل نیایشگاهی باستانی است که در زمان عیلامی ها احداث شده و در نزدیکی شهر شوش و استان خوزستان واقع شده است، زیگورات چغازنبیل شوش به همراه تخت جمشید و میدان نقش جهان اصفهان برای اولین بار در سال 1358 به عنوان اولین آثار ملی ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است.برای آشنایی بیشتر با زیگورات چغازنبیل شوش با ایران نیهون همراه باشید.

زیگورات چغازنبیل بخشی از باقی مانده های شهر باستانی دوراونتاش می باشد که جامعه ی بین المللی برای حفظ آن ارزش بسیاری قائل می باشد، طبق نظریه خاورشناسان و باستان شناسان این زیگورات اولین ساختمان مذهبی ایران بوده است.به طور کلی زیگورات ها مهم ترین بناهای هردورانی بوده است که در ساخت آن از بهترین مصالح استفاده می شد، تعداد این زیگورات کم نیست اما قطعا بهترین و سالم ترین آنها زیگورات چغازنبیل شوش است.زیگورات چغازنبیل یکی از جاهای دیدنی خوزستان می باشد که مقصد گردشگری و ایرانگردی علاقمندان به آثار تاریخی است.

موقعیت جغرافیایی چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل در استان خوزستان و در شهر شوش و قسمت جنوب غربی کشورمان واقع شده است، حدود 40 کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش و 35 کیلومتری غرب شهر شوشتر قرار گرفته است.از آنجایی که طبق تقسیمات کشوری رودخانه دز مرز بین دوشهرستان شوشتر و شوش می باشد زیگورات چغازنبیل درست در بخش تقسیمات شهر شوش قرار گرفته است.

تاریخچه زیگورات

زیگورات چغازنبیل به دستور اونتاش ناپیراش پادشاه بزرگ عیلام باستان و برای ستایش ایزد اینشوشیناک الهه نگهبان شوش از دوران باستان ساخته شده است که کاربرد این بنا در آن دوران فضایی برای نگهبانان شهر شوش بوده است که در حمله ی سپاه آشور به ویران شده است و در زیر خاک مدفون شده بود. این بنا به عنوان یکی از حیرت آورترین و مهم ترین آثار تاریخی ایران در فهرست آثار ملی ایران و جهان ثبت شده است.

کشف زیگورات

در سال 1890 زمین شناسی به نام ژاک دمرگان در پی کشف معدن های نفت به حفاری در زمین های چغازنبیل مشغول شد که درست 50 سال پس از آن تاریخ عده ایی از مهندسان در هنگام حفاری آجری پیدا کردند که روی آن نوشته ای وجود داشته است پس از پیدا کردن آجر آن را برای باستان شناسی فرستادند تا روی آن بررسی های لازم انجام شود و در پی این بررسی ها متوجه شدند که این منطقه تاریخی می باشد و بنایی مهم در آن وجود دارد.

معماری زیگورات

معماری بنای زیگورات چغازنبیل بر اساس تفکرات مقدسی شکل گرفته است و مهمترین معبد شهر باستانی دوراونتاش، زیگوراتی است که در وسط آن قرار گرفته است.بلندای این زیگورات حدود 52 متر و 5 طبقه نیز بوده است که در حال حاضر 25 متر و تنها 2 طبقه از آن باقی مانده است.زیر بنای چغازنبیل مربعی20/105 در 20/105 متر است یعنی دو برابر یک زمین فوتبال بوده است.

زیگورات در دو مرحله ساخته شد ابتدا بنایی مربعی با حیاط مرکزی بوده است که ارتفاع دیوار در 3 جبهه 8 متر و در جبهه ی شمال شرقی 13 متر بوده است و در میانه هر ضلع یک ورودی ایجاد شده بود که به حیاطی با کفی گودتر می رسید.از حیاط در این بنا به منظور برگزاری مراسم آیینی و مناسک مذهبی استفاده می شد و در سال 1250 اونتاش ناپیریشا معبد یک طبقه را به زیگوراتی عظیم و 5 طبقه ای تبدیل کرد.

تصاویر