جاهای دیدنی گلستان (گرگان)

جاهای دیدنی گلستان (گرگان)

نقد و بررسی

توضیحات

جاهای دیدنی گلستان

استان گلستان با طبیعت زیبا و جنگل های بکر، هوای مطبوع و مه گرفته اش یکی از زیباترین شهرهای شمال کشور است که هر ساله پذیرای مسافران بسیاری می باشد. برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی گلستان با ایران نیهون همراه باشید.

استان گلستان تا سال 1376 بخشی از مازندران بوده است اما بعد از مدتی به صورت استان مستقلی درآمده که شهرستان گرگان نیز به عنوان مرکز آن شناخته شده است. بیشتر شهرهای این استان از گسترش روستاهای آن بوجود آمده است و هیچ کدام قدمت چندانی ندارند، با همه ی این ها شهرستان گرگان و گنبد کاووس تنها ریشه بسیاری در تاریخ دارند و قدمت بیشتری نسبت به باقی شهرهای این استان دارند. اقوام متعددی در استان گلستان زندگی می کنند که شامل ترکمن ها، فارسی زبانان، سیستانی ها، بلوچ ها و ترک ها و مازندرانی ها می شوند.

دریاچه توشن

دریاچه توشن در روستای به نام توشن و جنوب گرگان قرار گرفته است، در قسمت جنوبی روستای توشن جایی به نام آب بندان وجود دارد که جنگلی سرسبز و درختانی تنومند در اطرافش دارد.آب و هوای خوب کنار دریاچه، امکان ماهی گیری و پیاده روی در کنار دریاچه توشن این فضا را تبدیل به یک تفریحگاه خواستنی و جذاب کرده است.این دریاچه و روستا توشن در نزدیکی النگدره می باشد و می توانید کمی هم در النگدره وقت خود را سپری کنید و از محیط زیبای آن لذت ببرید.

ناهارخوران گرگان

جنگل های ناهارخوران استان گلستان یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی این استان می باشد که با شهر گرگان تنها 4 کیلومتر فاصله داشته است و بسیار در میان مسافران محبوب می باشد، جنگل ناهارخوران به دلیل امکانات گردشگری و تفریحی و طبیعت سرسبزش در همه ی فصول سال طرفداران خاص خود را دارد.در مسیر جنگلی ناهار خوران غذاخوری های بسیاری وجود دارد که حتی می توانید برای صرف غذا به این رستوران ها بروید و از صرف غذا در این محیط جنگلی اکثرا بارانی و مه گرفته لذت ببرید.

النگدره

النگدره از دیگر جاذبه های دیدنی گلستان می باشد که می توانید بعد از صرف غذا در ناهارخوران به دیدن النگدره نیز بروید، این منطقه بهترین جایی است که وقتی از گرمای هوا بی طاقت شده اید به آنجا بروید، زیرا در روزهای گرم و طاقت فرسا حدود 10 درجه خنک تر از جاهای دیگر است. درست از وسط منطقه النگدره رودخانه ایی با نام قلاشی از قسمت جنوبی پارک آغاز می شود و تا شمال پارک امتداد می یابد که در مجاورت این رودخانه سه چشمه نیز قرار دارد.

روستای زیارت

استان گلستان پر است از جاذبه های دیدنی که باید برای تک تک آن وقت بگذارید تا حسابی بهتان خوش بگذرد، یکی از این جاذبه ها روستای زیارت می باشد که بعد از ناهارخوران بسیار معروف است.علت نامگذاری این روستا به خاطر وجود زیارتگاه های متعلق به بوداییان است.روستای زیارت به دلیل خوش آب و هوا بودن و چشمه های آب گرم که خاصیت درمانی دارند بسیار مورد علاقه مسافران قرار می گیرد و یکی از روستاهای پر مسافر شمال کشور است.

جاده و پل های شاه عباسی

در دوره ی صفوی و به دستور شاه عباس بسیاری از جاده ها برای دسترسی سریع و راحت برای کاروانیان در سراسر کشور بازسازی و احداث شد که از جمله این جاده ها، جاده سنگفرش که معروف به جاده شاه عباسی بوده و در استان های گیلان، مازندارن و گلستان تا اصفهان ادامه داشته و متصل شده است.

بازار نعلبندان

بازار نعلبندان در قدیم یکی از بزرگترین بازارهای شمال کشور بوده است و جنس ها را عمده می فروختند اما امروزه تنها می توان در حد نیازهای روزمره از آن خرید کرد و دیگر رونق گذشته را نداشته است.بازار نعلبندان در مرکز شهر و فاصله میان چهار راه میدان تا سه راه میرکریم و میدان قیصریه قرار گرفته است.

برج گنبد قابوس

جاهای دیدنی گلستان کدامند؟ گنبد قابوس برجی تاریخی در شهر گنبد کاووس و در سه کیلومتری شهر قدیم گرگان استان گلستان قرار گرفته است، این برج بر بلندای تپه ایی خاکی که حدود 15 متر از سطح زمین فاصله دارد واقع شده و در زمان سلطنت شمس المعالی قابوس بن وشمگیر بنا گردیده است.کاربرد این برج به احتمال زیاد نشانه یا نماد شهر بوده تا راهنمای مسافران در میان دشت گرگان باشد، ارتفاع این ساختمان 55 متر است که با احتساب فاصله پایه برج تا سطح زمین چیزی حدود 70 متر می شود.برج گنبد قابوس یکی از مهمترین جاذبه های شهر گر گان استان گلستان می باشد که توصیه می شود در سفر خود به این شهر حتما از آن بازدید کنید.

چشمه لال

جاهای دیدنی گلستان کدامند؟ چشمه لال در استان گلستان و در وسط جنگل های این استان واقع شده است. علت نامگذاری جالب این چشمه به لال، سکوت جریان آب هنگام خروج از چشمه و دل کوه و جریان بدون صدای آن در وسط جنگل تا هنگامی که به داخل رودخانه بریزد می باشد.

جنگل رنگو

آبشار و جنگل زیبای رنگو در 15 کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان واقع شده است، هر کوچه ای از این جنگل به جاده ای خاکی و مزارعی می رسد که قبلا جنگل بوده است.راه دسترسی به جنگل رنگو از میان روستای توشن است و جنگلی که از روستای توشن ما را به مناطق دیگر می رساند رنگو نام دارد.

کاخ شاسمن

کاخ شاسمن در شهر گرگان و در سال 795 هجری قمری توسط امیر تیمور در کنار رودخانه ساخته شده است.

کاخ موزه گرگان

جاهای دیدنی گلستان کدامند؟ کاخ شهر گرگان بنایی دو طبقه و به سبک اروپایی در سال 1317 به دستور رضا خان ساخته شده است، قدمت این کاخ با قدمتی بیش از 70 سال در سال 1343 به عنوان بیست و چهارمین موزه کشور و نخستین موزه در شمال کشور مطرح شده است و در سال 1336 به ثبت ثار ملی رسیده است.

خانه امیر لطفی

جاهای دیدنی گلستان کدامند؟ خانه امیر لطفی یا همان موزه صنایع دستی شهر گرگان که در نزدیکی بازار نعلبندان و پشت مسجد جامع گرگان قرار گرفته است، بنایی 1000 متری با ساختار سنتی که قدمت احداث آن به دوران قاجار می رسد و به عنوان یکی از آثار ملی ثبت شده است.در ساخت این بنا از مصالح بوم آوردی همچون چوب، خشت و آجر به همراه ملات ساروج استفاده شده است.

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال گلستان تنها آبشار خزه ایی کشور می باشد که با داشتن امکانات تفریحی مناسب یکی از تفرجگاه های استان گلستان است.این آبشار از دامنه شمالی کوه هارون به ارتفاع 1780 متر سرچشمه می گیرد و شفاف و قابل آشامیدن است.

جزیره آشوراده

جاهای دیدنی گلستان کدامند؟ جزیره آشوراده در غرب بندر ترکمن و بزرگترین جزیره ایرانی در دریای مازندران است که در شبه جزیره میانکاله قرار گرفته است ویکی از جاذبه های دیدنی گلستان می باشد که حتما به آن سربزنید و از آن دیدن کنید.

تصاویر